Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Niki Lauda: 'Ferrari verlaten was mijn grootste fout'

Niki Lauda is tegenwoordig bekend als adviseur van Mercedes maar in de jaren '70 en '80 was hij zelf een succesvolle Formule 1 coureur. De inmiddels 68-jarige Oostenrijker behaalde in totaal drie wereldtitels en behaalde zijn grootste successen in dienst van Ferrari. Zijn keuze om de Italiaanse renstal te verlaten in 1977 ziet Lauda dan ook als een dieptepunt van zijn Formule 1 carrière.

Voor veel Formule 1 coureurs is het een droom om uit te komen voor Ferrari. Ook Lauda zag zijn kans schoon toen hij in 1974 de aandacht trok van Enzo Ferrari en een contract tekende bij de Italiaanse renstal. Al snel was Lauda dan ook succesvol voor zijn nieuwe werkgever. Toch besloot hij na twee wereldtitels in dienst van Ferrari dat het tijd was om over te stappen naar een ander team. Lauda vertrok eind 1977 naar Brabham waar Bernie Ecclestone de scepter zwaaide. Hij is daarmee samen met Juan Manuel Fangio de enige coureur die Ferrari op het hoogtepunt verliet. De reden voor zijn vertrek kwam vooral doordat Lauda veroordeeld werd tot tweede rijder naast Carlos Reutemann. Ferarri dacht namelijk dat Lauda als gevolg van zijn zware ongeval in Duitsland langere tijd uit de running zou zijn. Lauda stapte echter na drie races weer in en wist Ferrari weer naar zijn hand te zetten. De samenwerking met Reutemann verliep echter niet zoals gewenst waarna Lauda eind 1977 besloot om Ferrari te verlaten.

In gesprek met Motorsport-Total geeft Lauda toe dat het verlaten van Ferrari zijn grootste fout is geweest. "Achteraf gezien was het een grote fout. Ik had moeten blijven en hetzelfde salaris moeten eisen als dat ik ook bij Brabham kon krijgen. Dan was ik nog succesvoller geweest. Op dat moment was het voor mij echter de juiste beslissing, ook al was het de verkeerde. Het was na mijn ongeval ontzettend moeilijk om het vertrouwen van Enzo Ferrari terug te winnen." "Hij zette Reutermann in de auto en veroordeelde mij tot de rol van tweede rijder. Toch won ik daarna mijn tweede wereldtitel. Dat alles speelde op de achtergrond wel mee in mijn beslissing om Ferrari te verlaten."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"