Lando Norris wist in Australië voor de vijfde keer een Formule 1 Grand Prix op zijn naam te schrijven. In 2024 won hij al de races in Miami, Zandvoort, Singapore en Abu Dhabi en kon daar zondag de zege in Australië aan toevoegen. De omstandigheden waren echter verraderlijk én Norris kreeg in de slotfase nog te maken met Max Verstappen. De McLaren-coureur wist zijn titelconcurrent van vorig jaar echter voor te blijven. Hij vertelt uitgebreid over de strijd.
"Het ding is: ik wist dat ik het wat moeilijker zou krijgen. Ik kreeg de intermediates er namelijk twee ronden eerder onder dan Max. En omdat de helft van het circuit nog droog was, pushte ik. Zelfs in de hogesnelheidsbochten was het droog, en dus heb ik mijn banden een beetje verwoest. Je kon aan de voorbanden zien dat het rubber al over de randen ging", zo begint Norris aan zijn verhaal tegenover onder meer RacingNews365.
"Ik wist dat mijn voordeel qua tempo niet zo groot zou zijn als aan het begin van de race. Helemaal in het begin, toen het het natst was, was Max net zo snel als wij. Toen het opdroogde, werden wij een stuk sneller en begon Red Bull te worstelen. Ik wist dus dat Max sneller zou zijn in die laatste paar ronden en ik wist dat hij meer risico zou nemen, omdat er nog maar een paar ronden te gaan waren."
Norris vervolgt: "Ik maakte een fout in bocht 6, want ik ging met een wiel door het grind en verloor al mijn momentum en drive. Max kwam binnen DRS en de DRS hielp hem om daar te blijven. Het is moeilijk, want het is niet alleen de druk dat hij er is... Het is ook de druk van de wetenschap dat als ik een wiel te dicht bij een witte lijn zet bij het insturen, dat ik eraf lig. En als ik de kerbstone verkeerd raak in bocht 6, lig ik er ook af. Als ik met een wiel in het grind kom, heb ik een slechte run en is hij er voorbij", zo somt Norris op.
"Er zijn zoveel kleine dingen die fout kunnen gaan. Je moet je gewoon proberen te concentreren om je banden niet te blokkeren en de kerbstones niet verkeerd te raken, maar tegelijkertijd moet je proberen om sneller te gaan dan ervoor, omdat de man achter je hetzelfde doet. Het was stressvol, daar ga ik niet over liegen. Ik keek vaak in mijn spiegels. Zelfs Will (Joseph, race-engineer, red.) kwam op de radio en zei dat ik een beetje rustig aan moest doen. Hij weet het, en Jarv, mijn performance-engineer, weet al heel snel iets van mijn rijgedrag, wanneer ik te veel push of wanneer ik te veel druk zet bij het ingaan van de bochten."
"Ze komen er dan snel tussen en zeggen: 'Doe dit beter' of 'Kijk uit voor dat', omdat ze weten waar ik mee worstel. Vooral in zo'n situatie. Die situatie was nieuw voor me. Ik heb nog nooit een race geleid met nog vijf ronden te gaan met Max achter me, die me in deze omstandigheden onder druk probeerde te zetten. Misschien heeft Max dat al een paar keer meegemaakt. Hij heeft veel tegen Lewis Hamilton geracet en kan daar beter mee omgaan dan ik. Voor mij was het de eerste keer. Het ging er dus om hoe ik ermee omging. Ik ben blij dat ik er doorheen kwam en rustig bleef. Dat is iets wat ik vorig jaar heb verbeterd", zo sluit de openhartige Brit af.
Bij een doelpunt van Oranje tegen Spanje, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!