Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Andrea Stella

Norris en McLaren niet op één lijn over '1,5 seconde' die de zege kostte

McLaren zit in de lift en ook dit weekend was het team uit Woking dicht bij een overwinning. Volgens teambaas Andrea Stella was één moment bepalend voor de uitkomst van de race, al lijkt Lando Norris het daar niet mee eens te zijn.

Norris rain race Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

McLaren kon zich zondagavond wel voor de kop slaan. Het team uit Woking had de Grand Prix van Canada moeten winnen, althans zo zijn teambaas Andrea Stella en stercoureur Lando Norris van mening. Volgens Stella was één moment bepalend voor de uitkomst van de race, al wil Norris niet zo ver gaan. 

De Britse coureur had een comfortabele voorsprong op Max Verstappen toen Logan Sargeant crashte in de 25ste ronde van de wedstrijd. Toen de race werd geneutraliseerd door de safety car, was Norris vlakbij de ingang van de pitstraat. Norris maakte de keuze om door te rijden, waarna hij achter de safety car terecht kwam en zijn voorsprong als sneeuw voor de zon zag verdwijnen. Na één rondje achter de safety car kwam Norris alsnog naar binnen, maar viel hij terug naar P3.

"We hebben even gekeken. Het lijkt erop dat hij (Lando Norris) op anderhalve seconde van de pitstraat zat. Precies op het moment dat je moet beslissen of je de chicane in gaat of rechtdoor gaat", zo verklaart Stella aan de media, waaronder RacingNews365. "Achteraf gezien hadden we de coureur kunnen vertellen 'in geval van safety car - pit', zodat hij instinctief zou hebben gereageerd om te stoppen."

Norris 'ongelukkig' met timing safety car

"Ik denk dat het voor onze concurrenten achter ons veel gemakkelijker was om bijvoorbeeld het tegenovergestelde te doen als Lando. Ik denk dat dat een beetje ongelukkig was, niet alleen met de timing van het moment waarop de safety car werd ingezet, met betrekking tot Lando's positie op de baan, maar ook met het tijdstip van de safety car in de race. Want op dat moment was Lando verreweg de snelste auto op de baan," aldus Stella, die zichtbaar baalt.

Toch heeft Norris een andere beredenering. Volgens de Brit had een eerdere stop weinig verschil gemaakt, zo vertelt hij tegenover onder meer RacingNews365: "Doordat we langer buiten bleven op die eerste set intermediates, had ik een kans tegen George (Russell). Hij was duidelijk sneller dan wij op het droge, dus het was absoluut de juiste beslissing om door te rijden. De timing van de safety car was wat ongelukkig, maar uiteindelijk moest iedereen gaan wisselen naar een nieuwe set intermediates. Ook als er geen safety car was geweest."

Wel is de Brit van mening dat hij had moeten winnen in Montréal: "We hadden moeten winnen. Zo simpel is het. En dat is niet gelukt, dus dat is frustrerend. We hadden de snelheid niet helemaal in de droge omstandigheden, maar uiteindelijk was dat niet cruciaal. We zitten nu wel op een niveau dat we niet langer tevreden zijn met een tweede plaats en dat het doel altijd is om te winnen. Frustrerend dus als dat er in zit, maar niet lukt. Maar na zo'n zware race alsnog een tweede plaats binnen halen, gezien waar het op uit had kunnen draaien, is nog altijd een goed resultaat."

Ook interessant:

Was de Grand Prix van de Canada de leukste race van het seizoen? Misschien wel. Regen zorgde voor glibberige omstandigheden, spektakel en crashes, waarna Max Verstappen zich tot koning kroonde. Maar hoe cruciaal was deze zege nou voor de titelstrijd? Kom er maar in, Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers! 

Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.

Praat mee!

Viaplay
x
Coronel Coureur bevestigt carrièremove à la Max- en Jos Verstappen