Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Norris in een interne tweestrijd: steun voor zowel Verstappen als Hamilton

Lando Norris heeft zich uitgesproken in het 'porpoising-debat'. Zelf heeft hij eigenlijk nergens last van, maar toch wil hij graag zijn collega's steunen die zich er tegen uitspreken. Tegelijkertijd snapt hij heel goed dat Red Bull en Ferrari totaal niets zien in de regelveranderingen.

Lando Norris kende een baalweekend in Montreal. Tijdens de kwalificatie werd hij geveld door motorproblemen, waarna hij in de race van de regen in de drup belandde. Door een waardeloze pitstop eindigde hij uiteindelijk ver achteraan het veld. Hij hoopt op verbetering tijdens zijn thuisrace volgende week, zo vertelt hij in zijn column voor The Telegraph . "We gaan er alles aan doen om op Silverstone beter in vorm te zijn dan in Canada. Er komen wat nieuwe onderdelen aan, het asfalt is er compleet anders en het wordt interessant om te zien of de nieuwe Technical Directive van de FIA dan wel in werking treedt."

Norris snapt beide kanten

Momenteel is dat natuurlijk een hot topic in de Formule 1. Norris weet echter niet wat hij er van moet vinden. "Het was natuurlijk hét onderwerp van gesprek in Montreal tijdens het raceweekend. Ik moet toegeven dat ik daardoor een beetje in een tweestrijd zit. De waarheid is dat wij als team niet echt veel last hebben van porpoising, dus wij zullen niet voor verandering pushen." Toch snapt hij coureurs als Hamilton, die erg luid roepen om veranderingen, omdat ze vrezen voor hun gezondheid. "De veiligheid moet echter voorop staan. Als er daadwerkelijk gevaar is dat de coureurs op de lange termijn gezondheidsproblemen krijgen van het stuiteren, of als ze hun focus kunnen verliezen en crashen, dan moet er iets worden gedaan. Ik snap beide kanten in deze discussie." Coureurs als Max Verstappen en zijn team, die in de praktijk nauwelijks last hebben van het fenomeen, snapt Norris aan de andere kant ook weer heel goed. "Ferrari en Red Bull hebben de regels duidelijk veel beter geïnterpreteerd dan de rest, dus ik snap dat zij geen veranderingen willen midden in het seizoen." "Tegelijkertijd, zonder dat ik zelf zo veel last heb gehad van porpoising, wil ik niemand bekritiseren. De veiligheid moet voorop staan. Ik heb er nu dan wel geen last van, deze regels zijn er voor de langere termijn."

Norris zou graag steun van zijn collega's hebben

Dat Norris nu geen last heeft van het probleem, betekent dus dat hij in de toekomst niet op kan treden. Andersom, zo beeldt de Brit zich in, zou hij graag hebben dat zijn collega's hem steunen als de veiligheid mogelijk in het geding is. "Als ik zelf over een paar jaar een probleem heb, waarvan ik dacht dat het mijn gezondheid in gevaar bracht, dan zou ik ook graag steun willen hebben van mijn collega coureurs", aldus de McLaren-coureur, die vreest dat regelwijzigingen hoe dan ook verschillend uit zullen pakken per team. "Graag zie ik dat het voor iedereen eerlijk is. Ideaal gezien zou je dan pas na het seizoen nieuwe regels invoeren, maar hoe dan ook zullen nieuwe regels meer invloed hebben op de een dan op de andere." "Wij hebben onze auto bijvoorbeeld op een bepaalde manier ontworpen, met een bepaalde filosofie, en nieuwe regels zouden ons daardoor in de kaart kunnen spelen, of juist helemaal niet! We zullen het zien. Er zijn slimmere mensen dan ik die zich daar mee bezig houden!"

Viaplay
x
Exclusief Newey vindt feedback Verstappen cruciaal: "Daar heb ik geluk mee gehad"