Lando Norris en Max Verstappen kennen elkaar inmiddels door en door en dat is maar goed ook. Tijdens de openingsronde van de Grand Prix van Miami kwamen de beide kemphanen elkaar namelijk weer tegen in de eerste bochtencombinatie. Verstappen blokkeerde zijn voorband bij het insturen van de eerste bocht, waarmee hij de deur praktisch opende voor Norris. Een overstuurmoment in bocht twee zorgde er echter voor dat Norris wat verder naar buiten werd gedrukt en zo de bocht af moest snijden.
Uiteindelijk volgde er geen onderzoek en konden de beide heren hun weg vervolgen, al viel Norris terug naar P6. Maar ondanks het feit dat er geen straffen uit werden gedeeld, klonk de Brit toch allesbehalve tevreden na de race. "Het was prima. Hij vecht hard, maar het is aan hem om die keuze te maken. Hij verpest daarmee zijn eigen race. Hij rijdt niet zo slim", zo sneert Norris richting Verstappen. "We hadden waarschijnlijk eerste en tweede kunnen finishen hier, maar dat is hem hierdoor niet gelukt. Dus ja, hij vecht. Dat is natuurlijk wel te verwachten, maar dat is wat het is", zo doet de Brit zijn verhaal tegenover onder meer RacingNews365.
Bij Sky Sports F1 wordt hem vervolgens de vraag voorgelegd of het op deze manier wel helemaal eerlijk was, maar daar wil Norris verder niet op in gaan. "Dat is niet aan mij om te besluiten. Oscar (Piastri, red.) heeft hem ingehaald en ik heb hem ingehaald. Maar je moet wel op de perfecte plek zitten. Uiteindelijk vocht hij niet eens terug, hij liet me gewoon gaan. Dus het hangt er maar net vanaf hoeveel zin hij heeft om te vechten. Hij kan doen wat hij wil. Dat zeg ik alleen voor het interview. Als er een gat is, ga ik er vol voor. Ik ga me niet inhouden, want ik ben hier om te racen. Verder zeg ik er niets meer over."
Teamgenoot Oscar Piastri belandde in een soortgelijke situatie in Miami, maar had naar eigen zeggen niet zoveel moeite met zijn gevecht met Verstappen. Eerst blikt hij terug op zijn gevecht van Mercedes-rookie Kimi Antonelli. "Kimi (Antonelli, red.) was heel vriendelijk tegen me en heeft het me niet echt lastig gemaakt. Het is altijd mooi om tegen mensen te racen die erkennen als iemand anders sneller is, zo maak je de race niet onnodig lastig voor beide partijen."
"In het geval van Max, die toen aan de leiding lag, werkt dat natuurlijk iets anders. Maar ik wist dat ik dat kon verwachten. Ik merkte wel dat we veel pace hadden, dus het was vooral een kwestie van tijd. Ik moest wachten op een goed moment, of kijken of ik hem in een foutje kon dwingen. Dat pakte op een gegeven moment goed uit en toen ik er eenmaal voorbij was, wist ik dat ik moest proberen weg te rijden, terwijl Lando nog achter hem reed. Zo kon ik de race uiteindelijk winnen."
Ook interessant:
Machteloosheid Verstappen neemt toe na nieuwe galavoorstelling McLaren
Van de geboorte van een baby tot een unsafe release met brokken en van een zinderende poleposition tot een ontluisterende race met Red Bull-protest na afloop. Het zijn belangrijke topics in de nieuwe F1-podcast van RacingNew365, dit keer met de heren Ruud Dimmers, Rudy van Buren en host Jan van der Burgt.
Bekijk de podcast liever op YouTube, dat kan natuurlijk ook, daarvoor hoef je enkel deze link te volgen.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Sir_Honeste
Ik denk dat Max juist wel slim rijdt, op een hoog niveau verdedigt. Maar soms door de frustratie zijn banden naar de klote helpt door te hard te verdedigen. Gisteren zag je in het gevecht met Norris dat ie strepen trok op de baan.
BarryChello
Nee, als er 1 is die slim rijdt, dan is het Norris wel. Een koele rijder die onder druk geen fouten maakt. Alle recht van spreken, lando!
Noodstop
Max had natuurlijk Norris snel voorbij kunnen laten gaan en hopen dat de 2 McLarens elkaar in de wielen zouden rijden.
Monic Armiento-Hissink
Daar kan je nooit op rekenen en heeft niks met racen te maken. Dan had Max meteen van P 3 kunnen starten. Als ie Lando had laten gaan dan had ie al meteen in de eerst stint een gat van 30 seconden getrokken. dan was meteen na bocht 1 de race over.
JackieStewart
Zowel Lando als Max reden gisteren niet hun meest intelligente race. Door onnodig te knokken om in te halen (Norris, wanneer leert hij het nou es, was ook door Lewis in Arabia al drie ronden vakkundig opgehouden) en Max in de verdediging reden ze beide hun banden naar de vaantjes. Zo zetten ze de deur open voor de eerste kampioen uit Ozzi sinds 1980 (Alan Jones Williams Ford).
Monic Armiento-Hissink
Wil je racen zien of een optocht? Dan had Max beter geen kwalificatie kunnen rijden. Dat het gat met de Mclarens had niemand verwacht, geen enkel team.
Sebsom
Met zo'n vriend heb je geen vijand meer nodig! Wat een klein kind die Norris!
Erik Bosscher
Maakt niks hoe Max rijdt een pak slaag krijgt hij toch wel van McLaren.
RaceMarc
Hij rijd niet zo slim? Sorry maar Max heeft Lando en Oscar toch een aantal ronden achter zich gehouden met zijn "niet zo slimme rijgedrag". Maar het houd een keer op die Mclarens lopen een stuk harder het was voor Max een onmogelijk gevecht.
Cherokee
Precies, het was onmogelijk. Maar toch probeerde Max het. En dat kostte heel veel tijd. Voor ons was het mooi om te zien, maar als Max het echt slim had aangepakt, dan had hij die McLarens gewoon laten gaan en was hij zijn eigen tempo blijven rijden. Dat had hem heel veel tijd bespaard en dan was hij uiteindelijk voor Russell gefinished.
Hennie-1965
De enige reden dat Russell voor Max kwam was was de zeer gunstige VSC voor Russell en die tegelijk zeer ongunstig voor Max was, anders was het hem niet gelukt. De reden dat Max met alle macht voor de McLaren's probeerde te blijven is omdat die in verkeer ook snel hun banden oproken normaal gesproken, hoe het kan dat hun zolang met die banden kunnen blijven pushen is onbegrijpelijk, geen enkel team begrijpt er iets van en niemand kan dat nadoen, of het moet de flex voorvleugel doen of ze doen iets spectaculairs wat nog niemand door heeft. Of het dan wel of niet legaal zou zijn is dan ook niet te bewijzen, wat wel bewezen is dat het begonnen is in Miami vorig jaar toen ze die flexibele updates introduceerden. Ik heb ook dat stuk gelezen over die warmte sensoren foto's die Red Bull heeft laten maken dat er bij elk team het gebied rond de remmen, banden en velgen behoorlijk heet is behalve bij McLaren, die waren veel minder warm. Hoe ze dat voor elkaar krijgen zal niet altijd geheim blijven, de andere teams gaan dat vanzelf eens uitvogelen en ik hoop dat dat snel gebeurd !
Sientje
Hij rijdt niet zo slim…nee dat hebben we 14 dagen geleden gezien hoe slim Lando rijdt. Tot 2x toe trapt hij in dezelfde val van Lewis. Maar hij slaat weer om zich heen…hij weet dat de kans groot was dat hij gewonnen zou hebben inplaats van Piastri als hij zelf slimmer gereden had bij de start. Zijn volgende stap is weer om zijn woorden te nuanceren dat hij t zo niet bedoelt heeft.
Formule1_fan#85288
Piastri zegt in het interview: Eerst blikt hij terug op zijn gevecht van Mercedes-rookie Kimi Antonelli. "Kimi (Antonelli, red.) was heel vriendelijk tegen me en heeft het me niet echt lastig gemaakt. Het is altijd mooi om tegen mensen te racen die erkennen als iemand anders sneller is, zo maak je de race niet onnodig lastig voor beide partijen." Dus Max had volgens hem gewoon aan de kant moeten gaan voor hem, want ja...anders maak je het wel lastig voor mr.Piastri.
Rody
Ik denk dat er een aantal hier vergeten dat het zeer waarschijnlijk zou gaan regenen. Ik denk dat Max daar ook vanuit ging en probeerde de McLarens zo lang mogelijk achter zich te houden om dan niet teveel achterstand te hebben op het moment dat het zou gaan regenen en dan weer proberen er weer voorbij te gaan.....meest is Max weer wat sneller dan de rest in de regen.
Pointless
Dat dus.........
Remedy81
Max lag na bocht twee aan de leiding Norris zesde. Wat was er niet zo slim aan Max actie???
Fiat
Laten we eerlijk zijn. RedBull rijdt momenteel Op / rond de 10 de plaats. Alleen het gigantisch talent van Max Verstappen zorg er voor dat deze kruipkar nog in de top vijf rijdt,. En dat steek natuurlijk bij klanten als noris en co. . Maar ze kunnen gerust zijn. Als de kruipkar niet snel weer een racewagen word, dan strijden deze twee voor de wereld titel. Maar start nummer 33 vind ik ook een mooi nummer voor volgend jaar, Maar dan liever niet bij RB.
Verstappen1
Het is dubbel om te zeggen dat een viervoudig wereldkampioen niet slim rijdt.
Berry1981
"Hij rijdt niet zo slim" Zie Norris nog 2x in de 'val' lopen bij Hamilton, tot zijn team hem aangaf dat hij het niet handig deed. En 'we hadden 1 en 2 kunnen worden' is natuurlijk onzin, Piastri was klappen sneller.