Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Esteban Ocon

Ocon uit woede na 'onbegrijpelijke' teamorder Alpine

Esteban Ocon reed een zeer knappe race in Canada. De Fransman begon dankzij een gridstraf als laatste in Montréal, maar wist toch punten te pakken. Dat hadden er meer kunnen zijn, want in de eindfase van de wedstrijd gooide een teamorder roet in het eten. Iets waar Ocon allerminst over te spreken was.

Ocon Gasly Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Esteban Ocon kwam naar Montréal in de wetenschap dat hij nog vijf plaatsen gridstraf aan zijn broek had hangen. In de kwalificatie kwam de Fransman niet verder dan de achtiende plaats en dus wachtte op zondag de laatste plaats op de grid op hem. Dat werd na het wegvallen van beide Stake F1-coureurs alsnog P18, maar bleef de laatste plaats óp de grid. Het deerde Ocon echter allerminst.

Want Ocon had op de intermediate-banden een prima snelheid te pakken en kwam door een goede strategische keuze alsnog in de top 10 terecht. De Fransman besloot namelijk om tijdens de eerste safety car-periode niet naar een nieuwe sets inters te wisselen en pakte zo dus een hoop plekken. Dit bleek de juiste keuze, want Ocon hield zijn plaats in de top 10 vast. Ook na de tweede safety car.

P9 lonkte, echter Alpine had andere plannen. Zo'n twee ronde voor het einde kwam de race-engineer van Ocon over de boordradio met de volgende mededeling: "Esteban we moeten Pierre (Gasly) voorbij laten." Ocon reageerde hier vrij geïrriteerd op: "Wat is daar de reden van?!" Volgens Alpine was deze keuze gemaakt om Ricciardo aan te vallen. Over die strategie had Ocon een vrij duidelijke mening: "Dat is kansloos!"

Ocon gaf uiteindelijk wel gehoor aan de teamorder, maar wel onder de voorwaarde dat hij die plek terug zou krijgen. Dat gebeurde niet, waarna Ocon zijn woede uitte op de radio: "Ja geweldig, bedankt. Ik ga verder geen commentaar geven. Ik ben gewoon té aardig. Ik heb gedaan wat ik moest doen, maar jullie niet. Dat is hoe het is."

Stoom uit de oren

Na afloop van de race was de woede bij Ocon nog niet bepaald gedaald. In gesprek met Sky Sports kwam het stoom nog steeds uit zijn oren: "Ik ben blij voor het team dat we met beide auto's hebben kunnen scoren, maar die teamorder had teruggedraaid moeten worden."

"Ik kreeg de instructies om Pierre voorbij te laten ongeveer anderhalf, twee rondjes voor het einde. Dat wilde ze om Ricciardo aan te vallen, die zo'n tweeënhalve seconden voor mij reed en overduidelijk te snel voor ons was. Dus dat was onbegrijpelijk en sloeg helemaal nergens op," zo vervolgt een zichtbaar boze Ocon.

En daarmee is voor Ocon de kous nog niet af: "Ik heb mijn deel van de deal uitgevoerd, wat in dit geval het zijn van een teamplayer is. Ik heb altijd gehoor gegeven aan dergelijke instructies. Dat is altijd zo geweest en in mijn gehele carrière heb ik nog nooit iets anders gedaan. Maar het team heeft vandaag zijn deel van de deal niet ingelost en daar ben ik heel verdrietig over."

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op twee tickets!

ABONNEER & WIN

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen noemt vijf beste F1-coureurs aller tijden, licht één opvallende naam toe