De FIA heeft in een verklaring laten weten hoe het onderzoek naar het ernstige ongeluk van Romain Grosjean eruit zal zien. Daarvoor heeft de internationale autosportbond de eigen veiligheidsafdeling ingeschakeld, die ieder jaar zo'n dertig ernstige of dodelijke ongelukken in de gehele autosport onder de loep neemt. Alles omtrent het ongeluk zal worden bekeken, waaronder de veilighedssystemen als de helm, het HANS-systeem (dat de impact op het hoofd en de nek moet beperken, red.), het veiligheidsharnas en de beschermende kleding van de coureur en de overlevingscel, hoofdsteun, brandblussysteem en de HALO. Daarnaast zal ook een kritische blik worden geworpen op het chassis en op de vangrail waar Grosjean tegenaan klapte. Hoe de marshalls tijdens het ongeluk hebben gehandeld wordt eveneens bekeken. De FIA zal voor het onderzoek met een hoop mensen in gesprek gaan. De promotor van het evenement, het team van Haas en de Grand Prix Drivers Association: allemaal zullen ze worden gehoord. Voor de data die men nodig heeft in het onderzoek zijn de researchers afhankelijk van high speed camera's en de Accident Data Recorder die in de auto zit. Dit apparaat slaat gegevens op zoals de snelheid en de kracht van de impact bij een ongeluk. Data over de effecten op de coureur zijn ook beschikbaar via sensoren die in het oortje van de rijder zit verstopt. Die meet hoeveel het hoofd heeft bewogen tijdens de crash. De uitkomsten van het onderzoek zullen worden vastgelegd in verschillende databases die de FIA beheert. De gegevens uit het onderzoek zullen terechtkomen bij de FIA World Accident Database, waarin alle kennis van zware ongelukken in alle raceklassen wordt opgeslagen. Ook gaat de FIA Serious Accident Studygroup de data gebruiken, samen met de FIA Research Working Group. Daar wordt het onderzoek op kwalitiet beoordeeld. Het onderzoek zal in totaal zo'n zes tot acht weken in beslag nemen. Romain Grosjean overleefde een horrorcrash tijdens de GP van Bahrein. Max Verstappen was allerminst onder de indruk van Alexander Albon en voert de druk op Red Bull op. Dit en meer in de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen