Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Ongeloof in Italië over nieuwe auto Verstappen: “Newey is een genie”

Red Bull was het laatste team dat haar nieuwe bolide presenteerde. Het radicale concept van de RB20 is niet onopgemerkt gebleven, ook niet bij de Italiaanse media. Toch blijft de Ferrari het mooist...

RB20 Front wing
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

In Italië wordt er met verbazing gereageerd op de RB20 van Max Verstappen en Sergio Perez. Red Bull presenteerde donderdag de bolide voor het nieuwe Formule 1-seizoen en liet zien dat ze niet stil hebben gezeten. Het concept is weer veranderd en heeft hier en daar iets weg van de Mercedes uit 2022 en het begin van 2023.

Gazzetta dello Sport draait er niet omheen en kijkt ook naar Ferrari. De uitdaging voor de Scuderia wordt er één van grote proporties. "De nieuwe Formule 1", kopt de krant. "Een extreem Red Bull en Mercedes en Ferrari blijven voorzichtig. Het kan nu gaan beginnen. Newey laat weer geweldige dingen zien, maar het is Ferrari dat een oplossing heeft gevonden voor de bandenproblemen. Zij zijn normaal gesproken in de race nog efficiënter geworden."

Toch kan de Italiaanse krant niet ontkennen dat Red Bull over een bijzonder concept beschikt. "Al met al is hoofdontwerper Adrian Newey een genie. Wanneer de rest het gevoel krijgt dat ze dichterbij komen, tovert Newey weer wat nieuws uit de hoge hoed. Ongelofelijk. Hij heeft een ander project opgezet, met een andere visie en dus ook een andere bolide. Het is dan ook logisch dat Red Bull nog altijd het te kloppen team zal zijn in 2024. Toch is het onwaarschijnlijk dat Verstappen nogmaals zó dominant zal zijn."

"Wat ben je mooi"

De Gazzetta vindt dat Ferrari en Mercedes, de grote concurrenten van Red Bull, hun best hebben gedaan. De krant heeft romantische woorden over voor de beide teams. "Mercedes wil weer een winnend team worden en heeft een mooie bolide gebouwd. Daarnaast wordt 2024 het laatste jaar van Lewis Hamilton. Hij wil ongetwijfeld in stijl afscheid nemen voordat hij naar de Scuderia vertrekt. Het seizoen duurt nog lang, dus 2025 is nog heel ver weg."

"Ferrari, wat ben je mooi. Men heeft een compleet nieuwe bolide gebouwd, op basis van de informatie van de afgelopen jaren én de Red Bull van 2023. Toch zijn de fans ietwat timide na het extreme seizoen van Red Bull en Verstappen. Niemand gelooft dan ook dat Ferrari in Bahrein al het beste team is. Je begint echter allemaal op nul, dus je moet vertrouwen hebben."

Corriere dello Sport denkt dat Red Bull de concurrentie een lesje leert. "Newey verbaast wederom met een 'vintage bolide'. Men kiest voor grote veranderingen, ondanks het feit dat ze de afgelopen seizoenen domineerden. Daarom is Red Bull een school voor de andere teams. Waar de rest van het veld voor horizontale inlets van de sidepods is gegaan, kiest Red Bull opeens voor verticaal. Het is heel interessant om te zien dat Red Bull daarmee kiest voor een concept waar Mercedes vanaf is gestapt. Ze hebben min of meer van idee gewisseld."

"Bij Mercedes ging het vooral over Hamilton. Hij stapt in 2025 over naar Ferrari en daardoor was de Mercedes-presentatie surrealistisch. Daarnaast lijkt men nu twee stappen vooruit te zetten na 2023. Ook is het interessant om te zien dat de bolide meer naar de wensen van Lewis is aangepast, terwijl Hamilton degene is die aan het einde van het seizoen gaat vertrekken. Mercedes doet er alles aan om Hamilton nogmaals een bolide te geven waarmee hij een wereldtitel kan pakken."

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Ford verwijst geruchten over gloednieuwe Red Bull-motor naar de prullenbak