De eerste GP van Singapore zal voor altijd de race zijn die bekendstaat als 'Crashgate'. Nelson Piquet jr. zette zijn Renault expres in de muur, waarna Fernando Alonso de race naar zijn hand kon zetten. En dat in een jaar waarin Renault weinig indruk wist te maken. Felipe Massa heeft echter een rechtszaak aangespannen tegen de F1, de FIA en Bernie Ecclestone, waarbij 'crashgate' een hoofdrol speelt. Hij wil erkend worden als de wereldkampioen van 2008 en wil ongeveer 64 miljoen pond ontvangen.
Iemand die zelf aanwezig was tijdens de race in Singapore, was Lucas di Grassi. Hij was toentertijd reservecoureur bij Renault en zou later voor Virgin. Maar wat vindt Brazilië eigenlijk van de beslissing van Massa om de F1, de FIA en Ecclestone voor de rechter te dagen?
"Nou, ik kan het niet generaliseren voor Brazilië. Ik heb geen idee, want ik heb geen onderzoek gedaan. Ik weet het dus niet. Ik mag Felipe persoonlijk graag, hij is een goede vriend van me. Hij heeft dat jaar een geweldig kampioenschap gereden. Verdiende hij het om te winnen? Ja", aldus di Grassi in een exclusief interview met RacingNews365.
"Maar in deze sport kan er zoveel gebeuren, dat als je alle mogelijke scenario's van de afgelopen veertig jaar gaat analyseren, je er op zoveel manieren naar kunt kijken. Er zijn zoveel 'als'-factoren in deze sport, dat het erg moeilijk is om iets te rechtvaardigen."
De Braziliaan vervolgt: "Ik had graag gezien dat hij kampioen was geworden. En ja, ik denk dat hij de morele kampioen van dat jaar was. Zal het iets veranderen als hij wint? Ik denk financieel gezien wel voor hem. Maar afgezien daarvan zou ik niet graag zien dat dit precedent wordt toegepast op elk mogelijk kampioenschap dat op een andere manier is verloren of bevochten. Ik hoop echt dat hij krijgt wat hij verdient, maar tegelijkertijd wil ik niet dat de sport dit precedent schept."
Di Grassi openbaart impact op carrière
Di Grassi heeft zelf ook de gevolgen ondervonden van Crashgate. "Nou, het heeft mijn carrière geschaad. Ik was de reservecoureur van Renault. Ik zou Nelson's (stoeltje) krijgen, omdat Nelson op dat moment zo goed als ontslagen was en ik de volgende in de rij was om dat zitje in te nemen."
"En na Singapore kwam alles tot stilstand en verlengden ze ook zijn contract. Dus dat heeft ook wat invloed op mijn carrière gehad. Misschien ga ik terug en klaag ik Renault aan! Dat zal nooit gebeuren. Dan zou ik ook in een andere positie in mijn carrière verkeren. Het is erg moeilijk, en natuurlijk zou het een verschil hebben gemaakt in mijn carrière. Dan had ik waarschijnlijk een paar races meer gehad met een beter team in plaats van met Virgin in de F1."
Tot slot zegt de huidige Formule E-coureur het volgende: "Dan had ik waarschijnlijk, al weet ik het niet, punten gescoord in de F1. Het zou mijn leven op dat moment financieel hebben veranderd." Op de vraag of hij destijds het gevoel had dat Piquet jr. opzettelijk was gecrasht, antwoordt di Grassi: "Ik had mijn vermoeden, maar het is nooit bevestigd. Ik heb het hele verhaal pas te horen gekregen toen het volledig was onderzocht."
Ook interessant:
Max Verstappen eindigde op de derde plaats in Mexico en stelde na afloop dat McLaren nog altijd sneller is dan Red Bull. Toch kan de Nederlander op bewondering rekenen in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365. Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk loven zijn monsterstint op softs.
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier























Praat mee!