Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Onthuld: Zo werkt hét McLaren-trucje, zónder 'tire water'

Wat is toch het geheim van het trucje van McLaren met de remmen? Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, duikt in de truc waar ook de concurrentie met argusogen naar kijkt.

Piastri Miami
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Zoals we in een eerder artikel al hebben uitgelegd, lijkt McLaren een beslissend voordeel te hebben wat betreft het bandenmanagement. En dan met name in het binnen de perken houden van de bandenslijtage. Niet alleen mechanisch, maar ook thermisch. Zoals bekend heeft Red Bull twijfels geuit over de legaliteit van de binnenste remtrommels van de MCL39, omdat thermische beelden de aanwezigheid van koele plekken aantoonden op bepaalde punten in het complexe systeem van de koelingskanalen in de trommel. 

De FIA voerde in Miami een grondige controle uit van het remsysteem van de auto en er werden geen onregelmatigheden gevonden. Na deze uitkomst van de FIA-controles hebben we van onze bronnen vernomen dat de concurrerende teams van McLaren nu goed opletten en energie steken in het bestuderen van een koelsysteem dat het, legaal, mogelijk maakt om ook het uitstekende resultaat van McLaren te verkrijgen.

Het wordt steeds duidelijker hoe het team uit Woking erin is geslaagd om de temperaturen en de bandenspanning onder controle te houden en ze te isoleren van de hitte die door de remmen wordt geproduceerd. McLaren heeft volgens onze informatie slim gebruik gemaakt van een soort micronetwerk van PCM (Phase Changing Materials, materialen met veranderende fases, red.) in de trommels. 

Dit is een soort gaas dat bestaat uit kleine buisjes die metaallegeringen bevatten met een smeltpunt dat, afhankelijk van de gebruikte legering, varieert tussen 120 en 200 graden. In feite vormen deze legeringen (stel je daarbij de doorsnede van een ijzerdraad voor, bedekt met een dun plastic omhulsel, alsof het elektrische microdraden zijn) een dun membraan binnenin de trommel en de kanalen. 

De PCM's hebben de eigenschap om warmte te absorberen, tot aan het smeltpunt. Het werkt in feite volgens hetzelfde principe als een ijsblokje in een drankje. Het ijsblokje behoudt zijn temperatuur van nul graden totdat het volledig gesmolten is. Op dezelfde manier absorbeert de CPM warmte totdat het de smelttemperatuur bereikt, waardoor de temperatuur van de vloeistof (in dit geval lucht, red.) waarin het is ondergedompeld onder controle wordt gehouden.

In wezen hebben deze netten van dunne metaallegeringen de functie om zeer effectief en met een geprogrammeerde faseverandering te voorkomen dat de lucht die door de trommel gaat, de temperatuur zodanig verhoogt dat de warmte wordt overgedragen aan de trommel en daarmee aan de banden.

Zoals gezegd evalueren de andere rivaliserende teams, waaronder Mercedes en Red Bull, een snelle toepassing van het systeem, voor de volgende races. Ook Ferrari zou volgens de geruchten mogelijk voor deze toepassing kiezen. Voor alle teams in kwestie zou een eerste versie van de herziene remtrommels al klaar kunnen zijn voor de GP van Spanje. Het is echter zeer waarschijnlijk dat dit, om het ontwikkelingsprogramma niet te beïnvloeden, zou kunnen worden uitgesteld tot de GP van Canada, waar de remmen een cruciaal onderdeel zijn van de performance.

Ook interessant:

Verstappen wacht weekend van de waarheid in Imola

De GP op Imola is de race die Marko typeerde als de race waarin Red Bull en Verstappen de laatste stap richting McLaren moeten kunnen zetten. Reëel of ijdele hoop, Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk?

Praat mee!

x
FIA Straffen voor vloeken gaan flink op de schop