Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Onthuld: Zo wil het Andretti-team toetreden tot de Formule 1

Op vrijdagavond bracht eenmalig Formule 1-wereldkampioen Mario Andretti het heugelijke nieuws naar buiten dat zijn zoon een aanvraag heeft gedaan bij de FIA om in 2024 toe te treden tot de Formule 1. RacingNews365 sprak exclusief met de Amerikaan, die vertelt hoe het Andretti-team van plan is om een F1-team op te gaan bouwen.

Het is sinds 2014 geleden dat er meer dan tien teams zich inschreven voor het Formule 1-seizoen. Sindsdien zijn er elk seizoen tien teams en dus twintig zitjes geweest in de koningsklasse van de autosport. In de nabije toekomst worden dat er mogelijk al 22, want Michael Andretti van het bekende Amerikaanse Andretti Racing, heeft zich bij de FIA aangemeld voor het 2024-seizoen. Onder de naam Andretti Global wil men vanaf dat jaar met een nieuw team meedoen in de Formule 1. Vorig jaar probeerden de Amerikanen al het Sauber-team over te nemen, maar die deal ketste af . Nu zetten ze dus hun zinnen op een eigen team. RacingNews365 sprak met Mario Andretti, voormalig Formule 1-wereldkampioen en de vader van de huidige Andretti-teameigenaar, over de plannen. "Het team heeft alle benodigde middelen en we voldoen aan alle eisen", vertelt hij.

De plannen zijn "werkelijkheid"

Nadat Andretti senior vrijdagavond via Twitter de plannen van zijn zoon openbaar had gemaakt, klom hij in de telefoon om RacingNews365 te vertellen over de plannen, die hij beschrijft als 'solide en echt'. "Ik dacht dat ik het maar beter de wereld in kon slingeren, omdat alles in werking is gezet. De inschrijving en alles ligt allemaal in de handen van de FIA", vertelt hij vanuit zijn kantoor in Pennsylvania. "Michael en zijn groep zijn vastberaden bezig met dit project. Sinds de kans om een bestaand F1-team over te nemen aan zijn neus voorbij ging, zijn ze hier vol gas mee bezig. Zijn intenties zijn solid en real . Het wordt nu een steeds grotere klus, omdat we nu een team op moeten gaan bouwen waarmee we in 2024 op het circuit willen staan." Mario doet dan ook een oproep aan de FIA om snel haar goedkeuring te geven. "Dat is belangrijker dan ooit, om die zo snel mogelijk te krijgen. Er zijn een heleboel zaken die daar op wachten en hoe sneller de bevestiging komt, hoe beter dat zou zijn. Mensen op Twitter zeggen: 'je maakt een grap, je droomt'. Nee we dromen niet", benadrukt hij. "We maken geen grappen. Dit is serieus. Het speelt al even en dit is niet net pas opgezet."

Andretti wil Europese fabriek

Het Andretti Autosport team is al actief in IndyCar, Indy Lights, Formule E, Extreme E, Australian Supercars en IMSA, met hun thuisbasis in Indianapolis in de Verenigde Staten. Toch zal het F1-team waarschijnlijk Groot-Brittannië als locatie krijgen. Er ligt echter ook een voorlopig plan voor een productiefacaliteit in Indianapolis, waar het F1-chassis in dat geval zou worden gebouwd. Andretti zegt dat zijn zoon ' all in ' wil gaan om het project waar te maken. Michael heeft ook plannen om in de toekomst een Formule 2- en Formule 3-team op te richten, om zo aanwezig te zijn in alle opstapklassen. "Van waar ik sta, vind ik het allemaal heel mooi, zoals je je kunt voorstellen", glundert Andretti. "Niemand houdt meer van F1 dan ik en om dan mijn familie betrokken te zien raken in de vorm van Michael die all in wil gaan... Uiteindelijk wil hij zelfs een eigen F2- en F3-team opstellen!" "Dat wil hij gaan doen vanuit Engeland. Er is al van alles geregeld, maar ik kan daar op dit moment niets over vertellen", zo geeft hij alleen een tipje van de sluier prijs. "Hij heeft ook al goede afspraken gemaakt met een motorleverancier, maar daar vertellen we ook pas meer over op het moment dat dat kan. Al die dingen zullen te zijner tijd bekend maken." "Michael zit al verder in het proces dan velen denken en tijd is van groot belang, zoals je je wel kan voorstellen."

Amerikaanse coureurs

Het is al even geleden dat we een Amerikaanse Formule 1-coureur hadden. Alexander Rossi, nu een succesvol IndyCar-coureur, was in 2015 de laatste coureur uit The States . Beoogd teambaas Michael Andretti liet enkele maanden geleden, toen hij Sauber over probeerde te kopen, weten dat hij graag IndyCar-ster Colton Herta in zijn team wilde hebben. Volgens vader Mario zou het 'huge' zijn als er een Amerikaanse coureur in de Formule 1 komt te rijden. Volgens Andretti senior zal er ten minste een coureur uit de VS voor het team komen te rijden als men toetreedt tot de koningsklasse van de autosport. "Als het er geen twee zijn! Deze investering in de sport zou voor alle betrokken partijen positief zijn", benadrukt hij. "Niet alleen voor de groei van F1 in Amerika." Nu is hét moment daarvoor, vindt Mario, die ziet dat de sport steeds groter wordt in zijn land. "Nu er twee races zijn in de VS, dan moet er ten minste een Amerikaanse coureur zijn als dit team toetreedt. Anders weet ik niet wanneer het wel zou gebeuren. Ik sta ook in contact met interessante technische mensen in Groot-Brittannië die bij het team zullen komen, dus we gaan echt voor de top." Gevraagd of hij zelf direct betrokken zal zijn bij het team, denkt hij van wel. "Ik wil een soort rol, maar ik wil geen baan", lacht hij. "Ik wil mijn eigen dingen bepalen. Maar ze komen in ieder geval niet snel van me af! Ik zal er altijd zijn, dat kan ik je zeggen", klinkt het enthousiast uit de mond van de bijna 82-jarige Formule 1-veteraan.

Mogelijk alsnog overname van ander F1-team

Alhoewel de plannen van Andretti om een ander team over te nemen zijn omgezet in plannen om een eigen team te beginnen, vertelt Mario dat de optie voor een overname nog steeds op tafel ligt. Dat kan echter alleen als de kans zich in de nabije toekomst voordoet. "Dat zou nog steeds kunnen", bevestigt Andretti senior. "Michael zou dat geweldig vinden en dat heeft ook zijn voorkeur, om een al bestaande infrastructuur over te nemen en daar op verder te bouwen. Maar dat heeft hij opnieuw en opnieuw geprobeerd. Hij wil niet te veel tijd verspillen. Velen zeggen: 'er zijn geen teams beschikbaar, dus wacht gewoon', maar Michael wil niet wachten." Het laatste Concorde Agreement van de Formule 1, waarin alle commerciële afspraken tussen de FIA, FOM en de teams staan, loopt in 2025 af. In dat document staat een bedrag van 200 miljoen dollar inschrijvingsgeld, dat nieuwe teams neer moeten leggen. Dat geld zou dan worden verdeeld onder de huidige teams, zodat hun inkomsten worden beschermd. Een horde die de Andrettis hebben ingecalculeerd. "Dat is allemaal geregeld. Natuurlijk zijn we daar van op de hoogte", bevestigt Mario.

Wat zijn de volgende stappen?

Er moet nog flink wat werk verricht worden, maar Andretti heeft 'veel vertrouwen' dat het plan uiteindelijk helemaal kan worden uitgevoerd. "We zijn realistisch. We zijn niet van gisteren en we weten waar we mee te maken hebben. Als we financieel goede en solide ondersteuning hebben, dan is er veel mogelijk. Hoe zorg je ervoor dat alles goed verloopt? Je verzamelt de beste mensen om je heen. "Er is al een boel geregeld: mensen met ervaring, mensen die dit al eens hebben gedaan, dus dat is de succesformule. We hebben echter geen timeframe wat betreft de goedkeuring van de FIA. Ze zeggen alleen dat ze er mee bezig zijn. Dat moeten we accepteren, maar volgens mij hebben zij ook goede hoop. Ik kijk er ook positief naar. We zijn heel erg benieuwd, natuurlijk, maar uiteindelijk zullen zij met nieuws komen. Hopelijk positief nieuws natuurlijk, dat is alles wat ik kan zeggen. Daar hoop en bid ik voor", zo sluit de Amerikaan af. Overigens is Andretti niet het enige team dat graag toe wil treden tot de Formule 1. Ook Panthera Team Asia F1 hoopt in de toekomst zich te melden in de koningsklasse. Zij hebben nog geen officiële aanvraag ingediend, maar zijn achter de schermen wel druk bezig, zo vertelde een van de oprichters Benjamin Durand ons vorige week in een interview .

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"