Als een coureur aanspraak wil maken op een Formule 1-stoeltje dan moest hij of zij tot aan dit weekend beschikken over minimaal 40 superlicentiepunten. Deze punten kunnen worden verzameld in allerlei raceklassen, van de juniorklassen tot aan de World Endurance Championship, in alle door FIA erkende raceklassen zijn er punten te verdienen. Yuki Tsunoda lijkt af te stevenen op een goede klassering in het Formule 2-kampioenschap, waardoor hij genoeg punten zal veroveren voor een superlicentie en een potentieel zitje in de Formule 1. Aangezien er geen enkele andere Red Bull-junior in aanmerking leek te komen voor een superlicentie stond de Japanner op poleposition voor het tweede AlphaTauri-stoeltje. Nu heeft zich echter ook een andere coureur aan het Red Bull-front gemeld, nadat de FIA plots de regels aanpaste. Vanwege de coronacrisis heeft de FIA de regels omtrent de superlicentie ietwat gewijzigd. In plaats van 40 verzamelde punten in drie jaar tijd, komen coureurs nu ook in aanmerking voor een superlicentie als ze dertig punten hebben gehaald in een periode van drie jaar tijd ergens in de afgelopen vier jaar. Volgt u het nog? Vanwege de coronacrisis kunnen sommige coureurs dit jaar niet of weinig racen en vallen er voor sommigen minder punten te verdienen. Zij mogen als hen dat uitkomt dit jaar wegstrepen en de drie jaren daarvoor pakken als uitgangspunt, waarbij de grens van 40 dus wordt verlaagd naar 30. Wel moeten de coureurs die in aanmerking willen komen voor een superlicentie aan kunnen tonen dat ze bovengemiddelde rijkunsten hebben vertoond in een single-seater bolide. Het biedt misschien kansen voor Red Bull-junior Juri Vips. Hij werd dit jaar door de energiedrankjesfabrikant naar Japan gestuurd om in de Super Formula te racen. Door het coronavirus en de daardoor ontstane reisrestricties kon hij daar echter niet aan de slag. Red Bull wist hem voor enkele races nog te verzekeren van een Formule 2-zitje, maar daar kon hij onmogelijk naar goede positie in het kampioenschap rijden. Doordat de regels nu zijn veranderd komt Vips echter mogelijk toch in aanmerking voor een superlicentie. Red Bull stalde hem dit seizoen namelijk ook in de Europese Formula Regional-raceklasse, waarin met Formule 3-wagens wordt gereden. Daar moet hij op de vierde plaats finishen in het kampioenschap. Met nog vier raceweekenden en in totaal twaalf races te gaan staat hij zesde, op veertig punten achterstand van de vierde plaats, terwijl hij een raceweekend minder afwerkte. Als hij zijn huidige lijn doortrekt moet die vierde plaats mogelijk zijn. Het is nog maar de vraag of Red Bull de jonge Est in zou willen zetten in de Formule 1. Hij heeft dit jaar geen volwaardig seizoen af weten te werken in de Formule 2 en de Super Formula, al werd hij in 2019 wel knap vierde in de Formule 3-klasse. Zijn Japanse Red Bull-concurrent zal daarom ongetwijfeld nog steeds op poleposition staan voor een zitje bij AlphaTauri, aangezien hij dit seizoen op weg is naar een top vijf klassering in de opstapklasse van de Formule 1. Alles over de Grand Prix van de Eifel, de progressie van Red Bull, het drama van Albon en de ideale teamgenoot voor Verstappen beluister je hieronder in de nieuwste podcast van RacingNews365, met host Thomas van Groningen, autocoureur Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers.
Meest gelezen