Gedurende het huidige F1-seizoen werd langzamerhand duidelijk dat AlphaTauri er in 2024 anders uit zal gaan zien. Eerst kwam er het nieuws over een nieuw management en vervolgens werd er door AlphaTauri en Red Bull gecommuniceerd dat het team in 2024 verder zal gaan onder een andere naam. Waar al snel duidelijk werd dat Franz Tost het veld ging ruimen en zijn vervanger(s) Laurent Mekies en Peter Bayer het van hem zullen overnemen, daar is er nog altijd wat onduidelijkheid over de nieuwe hoofdsponsor van het team. AlphaTauri is nog altijd het zusterteam van Red Bull en zal dat ook blijven. Het Oostenrijkse bedrijf heeft namelijk besloten het team AlphaTauri niet te verkopen, ondanks dat er meerdere partijen geïnteresseerd waren om het team te kopen. Het management van Red Bull is net als veel andere teams van mening dat de F1-teams nog veel meer waard kunnen worden in de komende jaren en daarnaast ziet Red Bull ook op sportief gebied voordelen van het hebben van een 'tweede' team. De wens van het Red Bull-management is echter wel dat het zusterteam financieel gezien 'niks' meer mag kosten en dat betekent dat er sponsoren gevonden moeten worden. Het hebben van genoeg externe sponsoren in combinatie met het prijzengeld dat verdiend kan worden, zorgt er namelijk voor dat het costcap bedrag van circa 135 miljoen dollar niet door Red Bull betaald hoeft te worden. In eerste instantie leek in Hugo Boss de perfecte sponsor te zijn gevonden om het kledingmerk AlphaTauri aan te verkopen en zo ook meteen Hugo Boss hoofdsponsor te maken van het AlphaTauri F1-team . Tijdens de GP van Singapore bevestigde de nieuwe CEO van het team, Bayer, tegenover Blick dat Hugo Boss inderdaad instapt in het nieuwe project maar dat er een grotere sponsor in zal stappen als hoofdsponsor van het team. Adidas is een van de partijen die genoemd wordt op de paddock en dat zou geen onlogische keuze zijn van het kledingmerk. De Formule 1 is hot op het moment en meerdere grote kledingmerken willen instappen in de koningsklasse van de autosport of hun bestaande aanwezigheid middels sponsorships verder vergroten. Het is voor kledingmerken namelijk zeer lucratief om te sponsoren in de Formule 1, omdat er zowel qua exposure als merchandise voor hen veel geld valt te verdienen. Voorlopig is het echter nog afwachten of Adidas in zal stappen of dat er daadwerkelijk een andere sponsor dan Hugo Boss in zal stappen. Een uitspraak over het krijgen van een 'nog grotere sponsor' kan namelijk ook worden gebruikt om nog net wat meer uit de onderhandelingen met Hugo Boss en of andere partijen te halen.
De coureurs van AlphaTauri in 2024
Behalve dat er nog geen duidelijkheid is wat betreft de sponsoren van 2024, blijft het op dit moment ook nog onduidelijk wat AlphaTauri gaat doen wat betreft de rijderskeuze voor volgend jaar. Lange tijd leek het erop dat Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo het duo gingen vormen, maar in de afgelopen weken en maanden lijkt er een verandering te zijn gekomen. Ricciardo gaat er vanuit dat hij een zitje zal hebben, omdat bronnen op de paddock laten weten dat hij voor 1,5 jaar garantie kreeg toen hij het zitje van Nyck de Vries overnam. Zoals we weten, moet je bij Red Bull echter wel presteren en dat is op het moment niet mogelijk voor Ricciardo doordat hij met een blessure buitenspel staat. Vervanger Liam Lawson presteert boven verwachting en heeft de afgelopen twee races overduidelijk zijn hoed in de ring gegooid in de hoop op een zitje bij het team. De prestaties van de Nieuw-Zeelander lijken Red Bull en AlphaTauri nog wat extra hoofdpijn te geven wat betreft het maken van de juiste keuze. Opvallend genoeg lijkt Tsunoda op zijn beurt juist het 'momentum' een beetje te verliezen. De Japanner maakte een sterk 2022-seizoen door en was gedurende het begin van het huidige seizoen een maatje te groot voor De Vries, aan wie geen tijd werd gegund om het gat met Tsunoda te dichten. Toch is er gedurende het huidige F1-seizoen wat onzekerheid gekomen over de positie van de Japanner. Zo werd vanuit meerdere bronnen op de paddock duidelijk dat Tsunoda niet meer zo gesteund wordt door Honda als voorheen en dat de autofabrikant haar pijlen zou hebben gericht op Ayumu Iwasa. De F2-coureur is echter nog niet klaar voor een zitje in de Formule 1 en Honda zou op dit moment dan ook niet pushen voor een Japanse coureur in de koningsklasse van de autosport. Toch maakt het de toekomst van Tsunoda er niet eenvoudiger op als Honda daadwerkelijk Iwasa als de toekomst ziet. Artikel gaat verder onder de afbeelding
Ricciardo ideale uithangbord?
Mochten Mekies en Bayer dus voor Lawson en Ricciardo kiezen, zou Tsunoda nog altijd de derde coureur kunnen worden bij Red Bull. Zo heeft Honda nog altijd een Japanse coureur binnen de Red Bull-familie en kan het rustig naar de toekomst bij Aston Martin gaan werken. Daar lijken voor Honda ook meer kansen te liggen, om in de toekomst weer groter uit te pakken qua exposure en sponsoring. De verwachting is dat er tijdens de GP van Japan meer duidelijkheid zal komen wat betreft de line-up van AlphaTauri in 2024. Mocht Tsunoda namelijk tijdens zijn thuisrace nog geen zekerheid krijgen over de toekomst, lijkt het erop dat zijn positie daadwerkelijk flink onder druk staat. Er is namelijk geen beter moment om een contractverlening aan te kondigen dan tijdens de thuisrace van de Japanner, niet waar? Duidelijk is in ieder geval dat Ricciardo in het voordeel is wanneer er een of meerdere kledingsponsoren zich verbinden aan het team. De Australiër lijkt het ideale uithangbord te zijn voor dergelijke merken en tijdens de twee races die hij dit jaar reed, leek hij zich direct thuis te voelen in de AlphaTauri-bolide. Datzelfde kan ook gezegd worden over Lawson, die de complete F1-paddock verrast met zijn sterke optredens. Die prestaties zouden beloond moeten worden met een F1-zitje, maar daarvoor moet het nieuwe management van AlphaTauri wel iemand anders 'opofferen'. Het team kan uit drie sterke coureurs kiezen, die alle drie ook een sterke commerciële waarde / marketingwaarde hebben. Voor nu lijken Ricciardo en Lawson op poleposition te liggen, maar Tsunoda mag nog altijd niet worden uitgesloten. De Japanner en zijn management zullen ongetwijfeld pushen om dit weekend een akkoord te krijgen met Red Bull en wie weet kan een nieuwe Japanse sponsor daar nog een handje bij helpen. Lawson is commercieel gezien op dit moment waarschijnlijk nog de minst interessante van het drietal, maar wanneer hij zijn huidige lijn doorzet, is hij kwalitatief gezien misschien wel de beste coureur met het oog op de toekomst van AlphaTauri. Wat vind jij? Welke keuze moet Red Bull/AlphaTauri maken? Laat je mening hieronder achter.
Meest gelezen