Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Op deze punten kan Red Bull nog verbeteren

Een 100% winratio voor Red Bull in de eerste Formule 1-seizoenshelft. Dat lijkt niet beter te kunnen, toch? Er zijn echter nog een anatal kleine verbeterpunten.

Niemand is perfect, ook niet als je een uiterst dominant Formule 1-team als Red Bull bent. Het team won met Max Verstappen (10 overwinningen) en Sergio Perez (2 overwinningen) alle races van de eerste seizoenshelft in 2023. Ook de sprintraces werden gewonnen. 7 van de 12 snelste rondes gingen naar Red Bull en 9 van de 12 polepositions gingen eveneens naar de koploper. Daar zijn dus al een aantal 'imperfecties' te stoppen, maar ja, maakt dat echt uit als je het coureurskampioenschap met Verstappen leidt met een voorsprong van 125 punten op - nota bene - zijn teamgenoot? En het coureurskampioenschap met 256 punten? Nee, maar in de zomerstop gaan we toch langs de puntjes die wel beter kunnen.

Zaterdagen

Vooral op zaterdag en met name in de kwalificatie lijkt Red Bull net wat minder sterk voor de dag te komen dan ze meestal hopen. Poleposition werd meermaals afgesnoept: tweemaal door Ferrari en een enkele keer door Mercedes. De gaten zijn echter zeer klein in de strijd voor pole. Althans, dat is vaak zo. Verstappen pakte in Belgiè pole met ruim negen tienden voorsprong op de rest, maar verder en ook onder droge omstandigheden kan het team beter scoren op zaterdag, om zo zondag vanaf P1 te starten en weg te rijden. Dit is geen must, want zelfs vanaf de zesde startplaats liet Verstappen zien dat hij met ruim twintig seconden voorsprong op de rest van het veld wint. Feit blijft wel dat de kwalificaties minder dominant zijn dan de races, al vindt Verstappen dat geen probleem. Hij heeft er zelfs een verklaring voor. "Ik denk dat we het kunnen verbeteren, maar dat zal onze racepace schaden. Uiteindelijk gaat het om de punten in de race. Dat is voor mij natuurlijk het belangrijkste. Poleposition is leuk, maar het levert me geen punten op", legde Verstappen eerder uit aan de media, waaronder RacingNews365 .

Sergio Perez

De 'tweede rijder' van Red Bull, daar is zeker weten nog verbetering te vinden. Verstappen scoort zo goed als maximaal, maar Checo heeft al aardig wat podiums en punten laten liggen. Vooral na slechte kwalificaties, grotendeels door eigen fouten. In vijf van de twaalf races eindigde hij niet op het podium, terwijl Verstappen dit jaar niet lager dan tweede werd. Is dit een punt waarop Red Bull kan verbeteren? Jazeker: Perez is onderdeel van Red Bull en dus is ook hij een punt van verbetering, ook al heeft zijn werkgever dat niet helemaal zelf in de hand. Uiteindelijk moeten ze zorgen dat ze de kampioenschappen winnen, maar het liefst doen ze dat met twee topcoureurs (die elkaar daar niet bij in de weg zitten). Perez haalt genoeg punten binnen om tweede te staan in het klassement en dat zal ook zijn doel van het jaar zijn. Tegelijkertijd zorgt hij er met Verstappen voor dat de constructeurstitels en daarmee het prijzengeld naar Red Bull gaan. Maar ja, extra goud, zilver en brons is nooit verkeerd.

Verstappen velt oordeel

Terugblikkend op de eerste seizoenshelft legt Verstappen aan Viaplay uit dat ook hij nog genoeg punten van verbetering ziet. Hij kan natuurlijk niet anders dan tevreden zijn, maar toch: "Het kan altijd beter. Aan het begin van het seizoen denk ik dat het nog niet helemaal optimaal was, maar over het algemeen hebben we het als team wel super goed gedaan." Waar dan nog verbeterd kan worden? "Overal. Het kan overal beter. Er is niet één ding waarvan ik denk ‘dat is perfect’. Het zijn allemaal kleine dingetjes, maar uiteindelijk moet je die instelling wel hebben. Als je alles maar oké vindt en perfect vindt, dan ga je op een gegeven moment ook niet echt vooruit." Ook technisch directeur Pierre Wache ziet nog genoeg verbeterpunten, waar hij naar eigen zeggen zelfs niet lekker van slaapt! "Alles houdt me 's nachts wakker!", laat hij optekenen bij Autosport. " Ik denk dat het team goed is omdat we nog steeds realistisch zijn. Niets in vanzelfsprekend. Ik denk dat in het geval van hoge downforce, en vooral bij zeer hoge downforce-banen zoals in Boedapest en in Monaco, onze zwakke punten naar voren komen. Ook in de kwalificatie en bij lage snelheden."

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel