Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Giedo van der Garde

Openhartige Van der Garde keek goed in de spiegel: "Wat ben ik allemaal aan het doen?"

Giedo van der Garde maakte afgelopen weekend bekend dat hij na meer dan dertig jaar gaat stoppen als coureur. De 38-jarige Nederlander is openhartig over dat besluit in een exclusief interview met RacingNews365.

Giedo van der Garde Racing Team Nederland Daytona 2022
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Racing Team Nederland

Giedo van der Garde kende een rijke carrière in de autosport. De Nederlander staat vooral bekend om zijn seizoen in de Formule 1 in 2013, toen hij bij Caterham reed. Toch boekte Van der Garde zijn grootste successen in andere raceklassen. Wat te denken van zijn titels in de World Series by Renault (2008) en de LMP2-klasse van het World Endurance Championship (2021)?

De afgelopen jaren was Van der Garde ook actief in de IMSA, een raceklasse in de Verenigde Staten. Nu heeft de 38-jarige Rhenenaar toch verrassend besloten om zijn helm aan de wilgen te hangen. Maar hoe kwam het besluit tot stand? Van der Garde vertelt het in een exclusief interview met RacingNews365.

"Het was best wel een moeilijke beslissing", stelt Van der Garde. "Waar sta je? Wat wil je? Wat heb je nog meer in het leven, familie, vrienden? Ik ben veel ondernemingen gestart in Nederland en het buitenland. En op een gegeven moment was het allemaal te veel. We hebben natuurlijk een prima seizoen gehad in Amerika en vervolgens, na de zomerstop, had ik wel een beetje het gevoel van: dit zit niet helemaal lekker."

De 38-jarige Nederlander weet nu wel waar dat gevoel vandaan kwam. "Ik heb natuurlijk een zware crash meegemaakt in Road America. Ik ging met tweehonderd kilometer per uur de muur in, brak daar een rib en kneusde een rib. Daar heb ik de gehele zomervakantie, zo'n zes a zeven weken, last van gehad. Ik kon niet trainen en lag er helemaal af. Toen keek ik in de spiegel en dacht ik: 'wat ben ik allemaal aan het doen, man?'"

"De lol was een beetje weg"

Van der Garde begon te merken welke impact de races in de Verenigde Staten hadden op zijn dagelijks leven. "Je bent natuurlijk veel in Amerika en keert met een jetlag terug in Nederland. Dan moet je dinsdag en woensdag weer naar kantoor toe, waarna je er op vrijdagavond helemaal af ligt door de jetlag, al moet je dan op vrijdagavond, zaterdag en zondag weer naar Viaplay. En op maandag wacht weer een kantoordag. Het was te veel."

Overwoog Van der Garde dan geen moment om in de autosport actief te blijven? "Je kan wel weer gaan kijken naar andere raceklassen, zoals de European Le Mans Series in Europa zonder tijdsverschil. Maar toen dacht ik: 'waarom?'. Ik ben al Europees kampioen, ik ben al wereldkampioen. In Amerika heb ik de laatste jaren niet kunnen winnen door omstandigheden. En de lol was ook een beetje weg, want je moet ook niet vergeten dat we de jaren daarvoor tropische jaren hebben gehad met Frits van Eerd."

De voormalig Formule 1-coureur bewaart daar goede herinneringen aan. Van der Garde werd namens Racing Team Nederland wereldkampioen in de LMP2-klasse. "We zijn wereldkampioen geworden, maar we hebben ook veel lol gehad. En die lol is voor mij onwijs belangrijk. Dat gaat niet alleen om de gezelligheid op het circuit, maar ook naast het circuit. De leuke tripjes die we met elkaar hadden, dat was fantastisch. Dit jaar begon ik met een Fransman als teamgenoot en viel hij na twee races uit met een breuk in zijn rug. Vervolgens heb ik drie andere teamgenoten gehad. Ik reisde alleen, zat alleen in het hotel en had alleen mijn huurauto, dus ik werkte samen met mensen waar ik totaal geen lol mee had. Toen vond ik het beter om te stoppen en me te gaan focussen op andere dingen."

Van der Garde kreeg aanbiedingen, maar sloeg ze af

Van der Garde had dus wel opties. "Verdergaan was ergens wel een mogelijkheid, maar ook die deal was niet echt interessant. Op een gegeven moment moet je een keuze maken: je zag aan alles dat de lol er vanaf was en de agressiviteit er niet meer was. De snelheid zat er nog wel goed in. Ik was elke keer wel een van de snelsten, maar het paste niet meer in het plaatje. Ik denk ook dat de andere dingen, de ondernemingen en de televisie, te groot aan het worden is."

Op de vraag of de veranderingen in de door Van der Garde geliefde LMP2-klasse ook meespeelden, antwoordt de Rhenenaar bevestigend. "Sowieso. We zijn vijf seconden langzamer geworden in vergelijking met een paar jaar geleden. Toen hadden we een bloedsnelle auto en daarin heb ik ook mijn tropische jaren gehad. Dit jaar zijn we weer langzamer gemaakt qua pk's en het toegenomen gewicht. Op het rechte stuk loopt dat ding voor geen meter. Als je in de jaren daarvoor zo'n snelle auto hebt gehad en langzamer wordt door het reglement, dan word je daar niet echt vrolijk van."

De nieuwe wagens pasten ook niet bij de rijstijl van Van der Garde. "Het ging alleen maar om hoeveel je in de bocht kon meenemen. Daardoor ging je hard. Mijn techniek is zo laat mogelijk remmen en zo vroeg mogelijk op het gas. Bij de oude reglementen werkte dat fantastisch, dus dat was ook echt weer een aanpassing. Die aanpassing ging wel goed, maar als je dan ook teamgenoten hebt waar je geen plezier mee beleeft... Het werd weer werk, werk, werk."

De vrouw van Van der Garde stond wel van zijn besluit te kijken. "Je moet niet vergeten dat ik ook een gezin heb met drie kinderen. Die hebben ook af en toe aandacht nodig. Het was wel een keuze van mij alleen. Mijn vrouw stond ook echt te kijken van: 'wow, what the f*ck, wat ga jij doen, waarom ga je stoppen, dit is jouw leven?'. Ze vroeg zich af of het de juiste keuze was. Achteraf is ze er echt wel blij mee. Ze weet gewoon dat ik veel meer thuis zal zijn en ben, ook voor de kinderen. Die zie je nu groter worden en naar school gaan. Ik ben dit jaar toevallig coach geworden bij de voetbalclub AFC, voor het team van mijn zoontje. Dat zijn mooie dingen en die wil ik niet missen."

Bekijk hieronder het volledige interview met Van der Garde!

Max Verstappen is de grote favoriet voor de overwinning in Miami. Hij heeft tot nu toe alle edities van deze Grand Prix gewonnen. Als de Nederlander zondag opnieuw wint, betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko staat versteld van optreden Verstappen en McLaren