Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Opinie: Kvyat zou Toro Rosso een ‘nee’ moeten verkopen

Het silly season van 2018 zorgt voor aardig wat leven in de brouwerij. De geruchtenmolen heeft sinds-ie is opgestart, nog geen dag stil gelegen. Een van de laatste roddels betreft Daniil Kvyat: de Rus zou een onverwachte terugkeer kunnen maken op het Toro Rosso-nest.

Precies, hetzelfde team als waar Kvyat een jaar geleden door buiten de deur werd gezet. De Italiaanse opleidingsstal van Red Bull kan voor de diensten van de Rus kiezen omdat er niemand is binnen het eigen programma, die over een superlicentie beschikt. Het zou voor Kvyat natuurlijk geweldig zijn om terug te keren in de Formule 1. De 24-jarige heeft een aantal bijzonder lastige jaren achter zich liggen en een comeback op het hoogste niveau kan daar een streep onder zetten. In de luwte heeft de Rus zich dit jaar mentaal proberen te ontwikkelen. Hij doet op de achtergrond testwerk voor het team van Ferrari. Toch zou de tweevoudig podiumklant zich eens flink achter de oren moeten krabben. De reden waarom Toro Rosso naar hem neigt is puur omdat er niemand anders voor handen is. Ja, Jean-Eric Vergne en Sebastien Buemi, maar die rijden sinds respectievelijk 2014 en 2011 (!) al in andere klassen. Daar (Formule E en WEC) blinken zij uit, maar of ze van meerwaarde kunnen zijn in de Formule 1 is nog maar de vraag. Veel andere opties heeft Kvyat natuurlijk niet en rijden in de koningsklasse van de autosport is wat iedere rijder prachtig vindt. Toch gaan er wel vaker stemmen op die beweren dat het beter is om de absolute ster in een bepaalde klasse te zijn, dan voor Jan met de korte achternaam rond te rijden in de Formule 1. Het beste voorbeeld is waarschijnlijk Tom Kristensen, die eind jaren ’90 niet aan de bak kwam vanwege een niet al te best gevulde portemonnee. In de endurancewereld groeide de Deen uit tot een legende, door negenmaal de 24 uur van Le Mans op zijn naam te schrijven.

Bovendien: zou Toro Rosso Kvyat daadwerkelijk anders behandelen dan dat ze voorheen deden? In 2014 werd de Rus nog alle ruimte gegund, het was immers zijn debuutjaar op het hoogste niveau. Na zijn promotie en de kort daaropvolgende degradatie bij Red Bull Racing kwam Kvyat echter in een heel ander milieu terecht. Hij liet zich om de oren rijden door Carlos Sainz, een coureur die hij in juniorklassen nog alle hoeken van het circuit had laten zien. Mentaal ging Kvyat er aan onderdoor en dat Toro Rosso hem voor 2017 aanhield, was voor menigeen een verrassing. Het argument was dat Pierre Gasly nog niet rijp was voor de Formule 1. Inderdaad, dezelfde Gasly als de persoon die volgend jaar naast Max Verstappen bij Red Bull mag racen. Toen het dusdanig bergafwaarts ging met Kvyat dat er écht geen vooruitgang meer in zat, werd de Rus geslachtofferd. Het is op zijn zachtst gezegd een gigantisch risico om terug te keren bij hetzelfde team. Kvyat zal vast mentaal sterker zijn geworden, een jaartje op de achtergrond kan wonderen doen. Echter: zou precies hetzelfde milieu niet bepaalde, nare herinneringen oproepen? Komt de Rus niet weer in dezelfde spiraal terecht? Kvyat zou Toro Rosso lekker in zijn eigen sop gaar moeten laten koken. De situatie Brendon Hartley – die alweer afgeschreven is voor hij goed en wel de kans heeft gehad om zijn talent te etaleren – bewijst dat de opleidingsploeg van Red Bull nog altijd een duiventil is. De Rus moet hopen dat zijn dag komt – wie weet kan hij bij Sauber instappen, als Ferrari de geest krijgt. Bovendien is het waarschijnlijk dat vaste reserverijder Antonio Giovinazzi sowieso richting de Zwitsers gaat – extra aandacht voor Kvyat dus, op de Ferrari-burelen. De GP3-kampioen van 2013 is nog altijd slechts 24 jaar oud en er is nog genoeg tijd om successen te behalen. Er bestaan in ieder geval mooiere racecarrières dan driemaal te eindigen als afdankertje.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi