vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Opinie: Kvyat zou Toro Rosso een ‘nee’ moeten verkopen

Het silly season van 2018 zorgt voor aardig wat leven in de brouwerij. De geruchtenmolen heeft sinds-ie is opgestart, nog geen dag stil gelegen. Een van de laatste roddels betreft Daniil Kvyat: de Rus zou een onverwachte terugkeer kunnen maken op het Toro Rosso-nest.

Precies, hetzelfde team als waar Kvyat een jaar geleden door buiten de deur werd gezet. De Italiaanse opleidingsstal van Red Bull kan voor de diensten van de Rus kiezen omdat er niemand is binnen het eigen programma, die over een superlicentie beschikt.

Het zou voor Kvyat natuurlijk geweldig zijn om terug te keren in de Formule 1. De 24-jarige heeft een aantal bijzonder lastige jaren achter zich liggen en een comeback op het hoogste niveau kan daar een streep onder zetten. In de luwte heeft de Rus zich dit jaar mentaal proberen te ontwikkelen. Hij doet op de achtergrond testwerk voor het team van Ferrari.

Toch zou de tweevoudig podiumklant zich eens flink achter de oren moeten krabben. De reden waarom Toro Rosso naar hem neigt is puur omdat er niemand anders voor handen is. Ja, Jean-Eric Vergne en Sebastien Buemi, maar die rijden sinds respectievelijk 2014 en 2011 (!) al in andere klassen. Daar (Formule E en WEC) blinken zij uit, maar of ze van meerwaarde kunnen zijn in de Formule 1 is nog maar de vraag.

Veel andere opties heeft Kvyat natuurlijk niet en rijden in de koningsklasse van de autosport is wat iedere rijder prachtig vindt. Toch gaan er wel vaker stemmen op die beweren dat het beter is om de absolute ster in een bepaalde klasse te zijn, dan voor Jan met de korte achternaam rond te rijden in de Formule 1. Het beste voorbeeld is waarschijnlijk Tom Kristensen, die eind jaren ’90 niet aan de bak kwam vanwege een niet al te best gevulde portemonnee. In de endurancewereld groeide de Deen uit tot een legende, door negenmaal de 24 uur van Le Mans op zijn naam te schrijven.

Bovendien: zou Toro Rosso Kvyat daadwerkelijk anders behandelen dan dat ze voorheen deden? In 2014 werd de Rus nog alle ruimte gegund, het was immers zijn debuutjaar op het hoogste niveau. Na zijn promotie en de kort daaropvolgende degradatie bij Red Bull Racing kwam Kvyat echter in een heel ander milieu terecht. Hij liet zich om de oren rijden door Carlos Sainz, een coureur die hij in juniorklassen nog alle hoeken van het circuit had laten zien.

Mentaal ging Kvyat er aan onderdoor en dat Toro Rosso hem voor 2017 aanhield, was voor menigeen een verrassing. Het argument was dat Pierre Gasly nog niet rijp was voor de Formule 1. Inderdaad, dezelfde Gasly als de persoon die volgend jaar naast Max Verstappen bij Red Bull mag racen. Toen het dusdanig bergafwaarts ging met Kvyat dat er écht geen vooruitgang meer in zat, werd de Rus geslachtofferd.

Het is op zijn zachtst gezegd een gigantisch risico om terug te keren bij hetzelfde team. Kvyat zal vast mentaal sterker zijn geworden, een jaartje op de achtergrond kan wonderen doen. Echter: zou precies hetzelfde milieu niet bepaalde, nare herinneringen oproepen? Komt de Rus niet weer in dezelfde spiraal terecht?

Kvyat zou Toro Rosso lekker in zijn eigen sop gaar moeten laten koken. De situatie Brendon Hartley – die alweer afgeschreven is voor hij goed en wel de kans heeft gehad om zijn talent te etaleren – bewijst dat de opleidingsploeg van Red Bull nog altijd een duiventil is. De Rus moet hopen dat zijn dag komt – wie weet kan hij bij Sauber instappen, als Ferrari de geest krijgt. Bovendien is het waarschijnlijk dat vaste reserverijder Antonio Giovinazzi sowieso richting de Zwitsers gaat – extra aandacht voor Kvyat dus, op de Ferrari-burelen.

De GP3-kampioen van 2013 is nog altijd slechts 24 jaar oud en er is nog genoeg tijd om successen te behalen. Er bestaan in ieder geval mooiere racecarrières dan driemaal te eindigen als afdankertje.

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer