Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Groot-Brittannië 2024

Oplossingen voor track limits ook in Silverstone uitgerold

De organisatie van de Grand Prix van Groot-Brittannië volgt, in samenwerking met de FIA, het voorbeeld van de Grand Prix van Oostenrijk door nieuwe oplossingen toe te passen om track limits tegen te gaan.

Silverstone
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

We zagen ze eerder al voorbij komen tijdens de Grand Prix van Oostenrijk: de tijdelijke grindbakken en verplaatste witte lijnen die track limits tegen zouden moeten gaan op de Red Bull Ring. Het Oostenrijkse circuit stond, na de 1200 track limits van het weekend in 2023, natuurlijk bekend om die ene valkuil, maar het circuit is daarin niet het enige.

Autosport meldt namelijk dat het circuit in Silverstone, waar de Grand Prix van Groot-Brittannië verreden zal worden, er ook aan moest geloven. De afgelopen jaren waren twee bochten - Stowe en Copse - de twee pijnpunten voor de coureurs als het op track limits aankwam, maar daar heeft de FIA dit seizoen dus een stokje voor gestoken. 

De tijdelijke grindbakken die we in Oostenrijk nog zagen komen in Groot-Brittannië echter niet voor de dag. De FIA heeft in bocht negen (Copse) namelijk gekozen om de witte lijnen verder door te trekken. De witte lijn voor de track limits is uiteindelijk breder geworden en ligt hierdoor deels op de kerb, waardoor het gat tussen buitenkant van de kerb en de binnenkant van de witte lijn beperkt wordt tot 1.5m. 

In dit geval geldt eigenlijk hetzelfde verhaal als in Oostenrijk, waar het gat dus ook kleiner werd gemaakt zodat het voor coureurs makkelijker wordt om aan te voelen waar de limiet van de baan precies ligt. Er is ook nog een blauwe lijn toegevoegd om het nog makkelijker te maken voor de coureurs. Deze regel zat al langer in de pijpleiding nadat de coureurs er al meermaals om gevraagd hadden, dus in dat opzicht is de FIA goed op weg.

Ook in bocht vijftien (Stowe) zijn de nodige aanpassingen doorgevoerd, al kwam er in dat geval toch meer bij kijken. Aangezien de MotoGP later dit jaar ook nog naar Silverstone af zal reizen, moest er dus gezocht worden naar een oplossing die ook voor de tweewielers voordelig uit kan pakken. 

De grindbak in bocht vijftien is ongeveer zes à acht meter naar voren gehaald en ligt nu dichter bij de baan. Ook de witte lijn is verplaatst, precies op dezelfde manier als in Copse het geval is. Ondanks deze aanpassing is er alsnog sprake van een geasfalteerde uitloopstrook tussen de kerbs en de grindbak, waardoor de aanpassingen dus ook gunstig zijn voor de MotoGP. 

Ook interessant:

Win gouden tickets voor GP België!

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op gouden tickets!

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership