Met slechts drie podiumplekken (3 keer Charles Leclerc) in de eerste tien races van het seizoen zijn de prestaties van Ferrari zeker niet waar men vooraf op had gehoopt. Nadat de Italiaanse renstal vorig seizoen tot en met de laatste race streed om de constructeurstitel, staat men nu al bijna 200 (!) punten achter op leider McLaren.
De positie van teambaas Fred Vasseur is dan ook veelvuldig onderwerp van gesprek in de Italiaanse media. En ook prominente Italianen mengen zich nu in die discussie. Ingazio La Russa, president van de Italiaanse senaat schuift Flavio Briatore naar voren om een belangrijke rol te vervullen binnen Ferrari.
"Flavio is een goede vriend van me, wat hij ook heeft gedaan, hij heeft het altijd heel erg goed gedaan", zegt La Russa tegen La Politica nel Pallone. "Ik denk echter niet dat een geweldige manager op dit moment genoeg is om Ferrari te leiden. Ik denk - in tegenstelling tot mijn zoon, ik houd me niet zo bezig met motoren - dat we veel verder moeten gaan dan alleen het veranderen van de manager die het team leidt."
Volgens La Russa zou de 75-jarige Briatore een positieve invloed kunnen hebben op het team. "Flavio zou een bron zijn die voor een grote wake-up-call kan zorgen. Hij is niet alleen in staat om het team te laten groeien, maar ook om dingen voor elkaar te krijgen.
De Italiaan Briatore heeft nog nooit voor Ferrari gewerkt. Hij maakte furore als teambaas (Benetton) van Michael Schumacher waarmee hij in 1994 en 1995 wereldkampioen werd. Hij kreeg in 2009 daarna een levenslange schorsing voor zijn rol in crashgate. De schorsing werd later door een rechtbank ongedaan gemaakt en vorig jaar keerde Briatore terug in de Formule 1 als adviseur van Alpine.
Ook interessant:
Het venijn zat in de staart tijdens de Grand Prix van Canada. Lando Norris crashte, Max Verstappen profiteerde én Red Bull tekende zonder succes een protest aan tegen winnaar George Russell. Genoeg om na te bespreken dus, iets wat Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid doen in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!