Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Opvallende keuze Wolff zorgt voor gefronste wenkbrauwen bij Red Bull

Het was een bijzonder moment toen Red Bull zag dat Mercedes wederom zonder volwaardige sidepods aan start van de Grand Prix van Bahrein verscheen begin dit jaar.

Horner Wolff Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images

Christian Horner begreep er maar niets van. Hij was erg verbaasd toen aan het begin van dit seizoen aangekondigd werd dat zijn grote concurrent, Mercedes, besloot het zero-sidepodconcept door te voeren. Eerder werd namelijk al duidelijk dat het concept niet echt haar vruchten afwierp, maar toch besloot Mercedes dit concept door te ontwikkelen in 2023.

De start van het seizoen in Bahrein bleek een tegenvaller voor Mercedes, met Lewis Hamilton op de vijfde plaats en George Russell op P7. Toen liet Mercedes-teambaas Toto Wolff al doorschemeren dat er een flinke verandering moest gaan plaatsvinden. Het was tenslotte 'een van zijn slechtste dagen ooit'. Wat overdreven, oordeelt Red Bull-concurrent Christian Horner: "Toto heeft sowieso de neiging om een beetje dramatisch te zijn", legt hij uit aan Autosport gevraagd naar de reactie van Wolff na de eerste race.

Verbaasd Red Bull

Ongeveer halverwege het 2023-seizoen werd deze ommekeer ingezet met een eerste grote Mercedes-update. In 2024 zal er bovendien een heel andere auto aan de start staan. Red Bull-teambaas. Horner begrijpt niet waarom de Duitse renstal het concept tijdens de vorige winterstop niet al heeft aangepast. Ook Ferrari viel hem dit jaar tegen.

"We waren erg verrast dat Mercedes vasthield aan de concepten die het jaar ervoor duidelijk een mislukking waren. Vorig jaar had Ferrari bovendien een goede auto, dus het gat naar hen verbaasde ons ook. We verwachtten dat de Italianen geduchte concurrenten zouden worden."

"Als je naar de auto's keek in het voorseizoen, waren de auto's die qua concept het dichtst bij ons in de buurt kwamen de Aston Martin en McLaren." Auto's met sidepods dus. Dit bleek al vroeg het juiste pakket: "Zeker na de GP van Bahrein hadden we echt het gevoel dat we over een goed pakket beschikten", legt de Red Bull-teambaas uit. "Maar we wisten niet of het circuitspecifiek was: temperatuur, omstandigheden, asfalt."

Dit bleek niet het geval te zijn: "Dus pas als je er twee of drie hebt gehad en je naar een paar circuits bent gegaan die het jaar daarvoor voor ons problematischer waren, zoals Melbourne bijvoorbeeld, denk je ineens: 'oké, dit komt echt samen'. Dus ja, je hebt een paar races nodig om een duidelijk overzicht te krijgen. Niemand liet zich te veel meeslepen na de race uit Bahrein."

Ook interessant:

Op 13 december 2023 was het zover: de eerste livepodcast van RacingNews365 bij Racesquare in Utrecht! Het briljante seizoen van Max Verstappen, de zegedroogte van Lando Norris én prangende vragen van de fans: het kwam allemaal voorbij! Een ding is zeker: Verstappen kroonde zich tot levende legende!

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training