Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Opvolgers Masi pakken opnieuw door met nieuwe richtlijnen voor F1-coureurs

De twee nieuwe wedstrijdleiders in de Formule 1 hebben de coureurs geïnformeerd over nieuwe richtlijnen die ze willen volgen rond incidenten tijdens de Formule 1-races.

Vorig jaar zagen we meerdere malen incidenten op het circuit waarbij een coureur bijvoorbeeld een voordeel behaalde door de track limits aan zijn broek te lappen of in een gevecht buiten de baan te gaan en zo zijn positie te behouden. In dat geval riep toenmalig wedstrijdleider Michael Masi vaak een team op om de coureur zijn positie terug te geven. Een voorbeeld is het moment in Saoedi-Arabië, waarbij Max Verstappen en Lewis Hamilton in bocht een zij aan zij reden, maar de Nederlander buiten de baan kwam en de bocht afsneed. Toenmalig wedstrijdleider Masi instrueerde Red Bull om Max zijn plek terug te laten geven, waarna de beroemde crash, waarbij Hamilton achterop de afremmende Verstappen reed, kon gebeuren.

Coureurs moeten het zelf bepalen

Masi werd op weg naar het 2022-seizoen vervangen door twee nieuwe wedstrijdleiders, die vergelijkbare situaties anders aan zullen pakken. In tegenstelling tot voorheen, zullen de wedstrijdleiders niet langer advies geven aan de teams om bijvoorbeeld een plek of de gewonnen tijd terug te geven. Nee, de coureurs moeten dat nu zelf inschatten en vrijwillig doen, zo hebben ze vernomen. Als ze dat niet doen, dan bestaat de kans dat de wedstrijdleiders de situatie voorleggen aan de stewards, die in dat geval straffen uit kunnen delen. De Ferrari-coureurs vinden het een goed idee, maar wel zitten er wat haken en ogen aan, vertelt Carlos Sainz. "Ik denk dat het de juiste aanpak is, want daardoor zien we meer echt racen. Dan komt er niet snel een tijdstraf en kan iemand meteen de gewonnen tijd of plek teruggeven. Het moet echter wel meteen gedaan worden", benadrukt de Spanjaard. "Je kan niet drie of vier ronden wachten en dan pas de positie teruggeven. Daarom moeten de regels superduidelijk zijn en meteen toegepast worden." Charles Leclerc kan er ook mee leven, maar noemt ook een situatie waarbij de regel misschien niet handig is. "In sommige gevallen is het heel duidelijk wat de coureur moet doen. Er is echter ook een situatie waar het niet voor duidelijkheid zorgt. De start in Mexico was vorig jaar bijvoorbeeld heel rommelig en ik won veel posities, zonder dat ik wist wat ik daar nou mee moest doen." "In die gevallen hoop ik dus dat we alsnog hulp krijgen van de wedstrijdleider, want in dat soort lastige situaties is het moeilijk om te bepalen. Soms is het heel makkelijk om in te schatten en in die situaties moet een coureur gewoon slim genoeg zijn om te weten dat hij de plek terug moet geven", aldus de Monegask.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi