In de endurance racewereld zijn er elk jaar drie races die boven de rest uit springen. De 24 uur van Daytona, de 12 uur van Sebring en de 24 uur van Le Mans. Het was echter al jarenlang niet meer mogelijk om met dezelfde auto deel te nemen aan alle drie de races, omdat de regels voor de twee races in Amerika verschilden van de 24 uur van Le Mans. Daarom hebben de IMSA en de ACO, de twee partijen die respectievelijk gaan over de organisatie van de Amerikaanse en Europese endurance races, de handen ineengeslagen en gezamenlijke reglementen opgesteld voor een nieuw prototype racewagen: de LMDh (Le Mans Daytona hybride), die de opvolger moet worden van de huidige DPi. Vanaf 2021 zal deze klasse naast de hypercars aan het World Endurance Championship mee moeten kunnen doen, waardoor de topcoureurs uit de Amerikaanse endurance-klasse, gevuld met merken zoals Mazda en Cadillac, dus ook deel kunnen nemen aan de 24 uur van Le Mans en het op kunnen nemen tegen de Toyota's, Aston Martins en Peugeots. De technische details over de nieuwe bolide zijn momenteel nog schaars, maar de volledige plannen zullen naar verluidt in maart worden gepresenteerd tijdens het zogeheten 'Super Sebring weekend', gedurende welke zowel de 1000 Miles of Sebring als de zesde ronde van het World Endurance Championship op de planning staan.
Meest gelezen