Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Organisatie team Ferrari op de schop bij aanhouden crisis

Ferrari overweegt een reorganisatie van het team om de tegenvallende resultaten van dit jaar het hoofd te bieden.

Ferrari heeft de slechtste seizoenstart sinds decennia achter de rug. De Scuderia staat op grote afstand slechts vijfde in het constructeurs-WK en behaalde slechts met het nodige fortuin een tweede plaats met Charles Leclerc tijdens de seizoenstart in Oostenrijk. In de Grand Prix van Hongarije werden beide scharlaken bolides door winnaar Lewis Hamilton op een ronde achterstand gezet. In de Grand Prix van Stiermarken, vorige week zondag, kwamen beide Ferrari's in de openingsronde met elkaar in botsing wat tot een dubbele uitvalbeurt leidde. Ferrari-teambaas Mattia Binotto erkent dat er ingrijpende maatregelen worden genomen die bepaald niet beperkt blijven tot een grote aerodynamische upgrade bij de aanstaande Grand Prix van Groot-Brittannië. Het is niet ondenkbaar dat zelfs de teamorganisatie op de schop gaat. "Het is erger dan verwacht", draait de Italiaan in gesprek met Autosport niet om de hete brij heen. "We hebben straks weer drie races op een rij. Het is van belang dat we alle aspecten van de auto en van de organisatie in overweging te nemen. Want ook die moeten we verbeteren." Dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat er naast Binotto een tweede 'sterke man’'wordt aangesteld om de Italiaanse teambaas enigszins te ontlasten. Diverse media hebben daarop de afgelopen weken reeds gezinspeeld. Maar ook andere maatregelen zijn denkbaar, inclusief een ontslag van Binotto. De topprioriteit ligt echter bij de verbetering van de SF1000, die vooral pure snelheid te kort komt, weet de geplaagde teambaas. "Ik denk dat de updates die we in Oostenrijk hebben aangebracht de correlatie tussen windtunnel en circuit hebben verbeterd. Maar we presteren nog steeds niet naar behoren. We missen snelheid op de rechte stukken en we missen snelheid in de bochten. Over het algemeen moet de auto op alle vlakken worden verbeterd. Zo simpel is het." De reglementen helpen Ferrari ook niet, aangezien de ontwikkelingsmogelijkheden beperkt zijn. "We hebben zeker niet de volledige vrijheid, dat maakt het werk lastiger", klinkt het enigszins beteuterd. "Maar uiteindelijk kunnen we pas het gat met de top dichten als we begrijpen waarom we zo langzaam zijn." Volgens Binotto gaat daar de nodige tijd inzitten. "Dit is niet met een paar weken opgelost. Daar gaat meer tijd inzitten."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"