Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 15:00 16:00
Race zo 15 nov 15:10 17:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 16:00 17:00
Race zo 06 dec 16:10 18:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Daniil Kvyat

Overzicht: Zes Formule 1 coureurs zonder stoeltje in 2018

Formule 1 staat bekend als een exclusieve sport. Om verschillende redenen grijpen veel talentvolle coureurs naast een Formule 1-zitje. Het heeft iets weg van een stoelendans. Afgelopen jaar kende weer veel actie in de transfermarkt en Racingnews365 zet zes coureurs voor je op een rij die dit jaar buiten de boot vielen.

Robert Kubica

Over de terugkeer van Robert Kubica in de Formule 1 kan een heel boek worden geschreven. De Pool verving halverwege 2006 Jacques Villeneuve en pakte in zijn derde race al een podium. In de daaropvolgende drie seizoenen was Kubica de kopman van een competitieve BMW-Sauber. Toen hij tijdens de Grand Prix van Canada in 2008 zijn eerste overwinning pakte leidde hij op dat moment het kampioenschap. Sauber ontwikkelde de auto niet goed genoeg en kende een relatief teleurstellend 2009. In 2010 maakte Kubica de overstap naar Renault, hier behaalde hij drie podiums.

Robert stond bekend als een ietwat roekeloze coureur die wel eens een harde klapper maakte, dit werd hem bijna fataal in 2011. Tijdens de rally van Andorra crashte de Pool waarbij de vangrail de auto doorboorde, dit beëindigde zijn Formule 1 carrière. In 2017 gaf Renault hem de kans om nog eens te testen in een Formule 1 auto. Dit verliep opvallend positief en een comeback was in de maak. Uiteindelijk vond het Franse team hem niet snel genoeg en kozen ze voor Carlos Sainz. Williams toonde interesse maar koos uiteindelijk voor het geld van Sergey Sirotkin. Kubica werd aangesteld als reserve-coureur en doelt op een officiele comeback in 2019.

Paul Di Resta

Een andere coureur die in aanmerking kwam voor een Williams zitje is Paul Di Resta. De Schot was reserve-coureur in 2017 en mocht zelfs één keer invallen tijdens de Grand Prix van Hongarije. Voor iemand die drie jaar niet in een Formule 1 auto had gereden presteerde hij niet slecht. Di Resta heeft drie seizoenen in de Formule 1 gereden voor het team van Force India. De Schot wisselde sterke en zwakke weekenden met elkaar af en werd uiteindelijk vervangen door Hülkenberg en Perez. Na zijn korte optreden in Hongarije werd hij ook gezien als potentiële vervanger van Felipe Massa. De reserve-coureur werd samen met Kubica getest en uiteindelijk niet snel genoeg bevonden. Di Resta is momenteel Sky Sports analist en DTM coureur.

Pascal Wehrlein

Wehrlein geldt als een van de grootste talenten in de Formule 1. Toch moet de Duitser in 2018 genoegen nemen met een reserverol bij Mercedes. Hij won in 2015 het DTM-kampioenschap en hierdoor werd hij door Mercedes gestald bij het team van Manor. Wehrlein maakte indruk en behaalde zelfs één WK-punt. Zijn teamgenoot Esteban Ocon werd in 2017 gekozen door Force India als opvolger van Nico Hülkenberg en Wehrlein stapte over naar Sauber.

Eind 2017 werd Alfa Romeo aangekondigd als titelsponsor van Sauber, hierdoor werd Ferrari Academy-coureur Charles Leclerc gepresenteerd als nieuwe coureur. Het andere zitje blijft van Marcus Ericsson aangezien de Zweed veel sponsorgeld meebrengt. Momenteel is er dus geen plaats in de Formule 1 voor de talentvolle Duitser. Dit seizoen is het Mercedes-talent weer actief in de DTM. Een terugkeer in de Formule 1 is niet ondenkbaar aangezien Toto Wolff de deur naar de Formule 1 openhoudt voor 2019.

Jolyon Palmer

Palmer werd in 2014 kampioen in de GP2. Hiermee kwam hij op de radar van verschillende Formule 1 teams. Hij testte onder meer voor Force India en Lotus. In 2016 kwam Renault terug in de sport als team. Ze verschenen aan de start met Jolyon Palmer en Kevin Magnussen. De Brit kon niet overtuigen en werd verslagen door zijn teamgenoot.

In 2017 kreeg hij een nieuwe kans om zich te bewijzen. Jolyon kon weer niet presteren en al snel werd duidelijk dat Palmer geen Formule 1-materiaal is. Ondanks een knappe zesde plaats in Singapore werd hij na de Grand Prix van Japan vervangen door Carlos Sainz. Voorlopig lijkt er geen vervolg te komen aan de Formule 1-carrière van Palmer. Hij is momenteel analist bij de BBC.

Foto: Antonio Giovinazzi, GP China 2017

Daniil Kvyat

De carrière van Daniil Kvyat kent veel pieken en dalen. In 2014 werd de jonge Rus geïntroduceerd als het grote Red Bull-talent. In zijn eerste race eindigde hij negende. Hiermee loste hij Sebastian Vettel af als jongste punt scorer in de Formule 1. Door het vertrek van de Duitser kwam er een plaats vrij bij Red Bull. Het team koos voor Kvyat als teamgenoot van Daniel Ricciardo.

In zijn eerste seizoen voor het team uit Milton Keynes eindigt hij hoger dan Ricciardo en maakt hij een sterke indruk. 2016 is een lastig jaar voor Kvyat. In China rijdt de Rus nog ijzersterk en eindigt hij op het podium, maar tijdens zijn thuisrace gaat het mis. Hij rijdt tot twee keer toe in de achterkant van Sebastian Vettel. Dit geeft Red Bull de mogelijkheid om toptalent Verstappen te promoveren en Kvyat te degraderen. Na de degradatie is de Toro Rosso-coureur niet meer zichzelf.

Red Bull geeft Daniil nog één seizoen om zich te bewijzen, maar ook dit lukt hem niet meer. Voor de Grand Prix van Maleisië wordt hij vervangen door Pierre Gasly. Hij mag in Amerika nog één race rijden voor hij officieel wordt ontslagen door Red Bull. In het begin van 2018 wordt bekend dat Kvyat reserve-coureur wordt bij Ferrari. Dit biedt mogelijkheden aangezien het Italiaanse team invloed heeft bij Haas en Sauber.

Antonio Giovinazzi

Giovinazzi wordt door Ferrari gezien als groot talent. Hij heeft altijd goed gepresteerd in de opstapklasse en eindigde tweede in het GP2 kampioenschap in 2016. De Italiaan is dit jaar samen met Daniil Kvyat reserve-coureur voor het team uit Maranello.

Hij kreeg in het begin van 2017 zijn kans in de Formule 1. Door een blessure van Pascal Wehrlein mocht de Italiaan plaatsnemen in de Sauber. Dit verliep niet vlekkeloos. In Australië eindigde hij twaalfde om vervolgens in China te crashen in zowel de kwalificatie als de race. Zijn vrijdagoptredens voor Haas F1 verliepen ook niet zonder schade. Ferrari houdt Giovinazzi voorlopig aan boord al geeft het de voorkeur aan Formule 2-kampioen Charles Leclerc.