Voor Red Bull breekt een zeer interessante periode aan. Het team uit Milton Keynes bouwt voor het eerst een eigen motor, in samenwerking met Ford. Dat merk leverde kennis voor de batterij, die een grotere rol gaat spelen in 2026. Mark Rushbrook, de topman van Ford, onthult nu echter ook dat ze zich zelfs extra inzetten bij de ontwikkeling van de nieuwe auto van Max Verstappen.
"We wilden iets leren over elektrificatie", vertelt Rushbrook over de beweegredenen van Ford tegenover Motorsport Aktuell. "Batterijcelchemie, motoren, omvormers, kalibratie, besturing en hoe alles samenwerkt met de verbrandingsmotor. We wilden verder iets leren over het optimaliseren van brandstofefficiëntie."
Maar Ford heeft dus uiteindelijk besloten om Red Bull zelfs nog intensiever bij te staan. "In het begin wilden we helemaal niet zo veel meewerken aan de verbrandingsmotor, maar nu doen we het toch. We kunnen op dat gebied duidelijk nog veel leren. Op dat vlak helpen we vooral bij de productie van onderdelen. We werken dus nu eigenlijk mee aan bijna de hele auto, ook de operationele kant."
Tot slot legt Rushbrook nog dieper uit waarom de Formule 1 zo aantrekkelijk was voor Ford. "Er waren veel redenen waarom we terug wilden keren in de Formule 1: de nieuwe regels, het feit dat de sport zich inzet voor CO2-neutraliteit, de nieuwe brandstoffen, en de populariteit van de sport."
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!