Formule 1 draait om presteren, maar blijft ook een teamsport. Samen lol maken hoort daar ook bij. Calum Nicholas was tot eind vorig jaar één van de monteurs van Max Verstappen en vertelt nu een hilarische anekdote van een aantal jaar geleden. Nicholas mocht Verstappen en engineer Gianpiero Lambiase in zijn Audi over Silverstone begeleiden en kreeg het toch eventjes benauwd. De redenen? Brandstof, Verstappen én angst voor een blessure.
"Een paar jaar geleden, tijdens de winter, hadden we zoals altijd onze gebruikelijke filmdag", vertelt Nicholas op Instagram. "Elk team doet dat: nog vóór de wintertests gebruiken ze één van hun toegestane filmdagen om de auto een eerste shakedown te geven voordat ze naar Bahrein gaan. Dus zoals gebruikelijk waren we op Silverstone. Eind januari, vroeg in de ochtend. We maakten ons klaar om de auto voor het eerst dat seizoen de baan op te sturen, met natuurlijk Max Verstappen achter het stuur."
En toen kwam Lambiase in beeld. "Het was koud en nat, een typische vroege ochtend. GP, zoals altijd verstandig, zei dat hij iemand rond het circuit wilde laten rijden om wat verkenningsrondjes te maken. Op dat moment bood ik me meteen aan. GP zei: 'welja. Cal, pak je auto maar."
Dat was niet zomaar een auto, stelt Nicholas. "Nu heb ik een oude Audi RS6 uit 2013. Ik ben er gek op. Hij heeft al 160.000 kilometer gereden, maar doet alles wat ik nodig heb. Mijn golfclubs passen achterin en ik kan er nog steeds belachelijk hard mee rijden. Niet dat ik dat doe, natuurlijk. Ik zet mijn cruisecontrol altijd op 111 km/u. Maar dit zou dus de eerste keer zijn dat ik ermee een circuit opging sinds ik hem gekocht had, dus ik was best enthousiast."
"Ik loop naar de paddock, pak mijn auto en rijd naar de pitlane van Silverstone. En ja, ik had er zin in, maar het was ook veel zenuwslopender dan ik had gedacht. Het eerste probleem was dat mijn dashboard in de pitstraat aangaf dat ik nog maar 50 kilometer brandstof over had. En 50 kilometer wordt héél snel nul..."
Toen moesten de rondjes echter nog komen. "Hoe dan ook, Max stapt naast me in, GP zit achterin en Tom Hart was er ook bij. En we zijn klaar om te gaan. Toen ik ja zei tegen dit plan, had ik niet bedacht dat het zoveel druk met zich mee zou brengen. Ik wilde niet te hard rijden, maar ook niet te langzaam. Eenmaal op het circuit werd dat nóg lastiger. Want ik had Max naast me die riep: 'Ja, ja, gas! Gaan, gaan, gaan!' – terwijl GP achterin zat: 'Genoeg, Callum. Dit is hard genoeg. Je hoeft niet sneller.'"
Het leidde tot spanning bij Nicholas. "Op een gegeven moment moest ik lachen. We naderden Maggotts en Becketts – en geloof me, ik reed al flink door – zegt Max ineens doodleuk: 'Hier is het vol gas.' Nou, dat is het dus écht niet, en ik had ook de ballen niet om dat te proberen. Maar goed, we kwamen allemaal veilig weer terug, gelukkig."
Nicholas was opgelucht. "Ik had echt geen zin gehad om aan de veiligheidsafdeling uit te leggen waarom een belangrijk teamlid of Max zelf geblesseerd was geraakt nog vóór het seizoen begon. Uiteindelijk haalde ik net op tijd het tankstation, en ja, het heeft me zo’n drieduizend euro gekost om alle kromgetrokken remmen te vervangen. Maar het was het absoluut waard. Én ik denk dat ik die dag iemand geïnspireerd heb. Want niet veel later kocht iemand die ik ken óók een RS6. Ik weet niet precies wat je ermee moet in Monaco, Max, maar als je er ooit eens op een circuit mee wil rijden: je weet me te vinden."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!