Vanwege het wisselende weer gedurende de kwalificatie in Canada wist een aantal mannen, die daar eigenlijk wel thuis hoort, niet het laatste deel van de kwalificatie te bereiken. Er was in Q2 een korte periode waarin de slicks sneller waren dan de intermediates, en hier wist bijvoorbeeld het team van Williams met Alexander Albon goed gebruik van te maken. Charles Leclerc en Sergio Perez waren te laat met deze switch, waardoor ze niet optimaal gebruik wisten te maken van de omstandigheden. Zowel de Ferrari-rijder als de teamgenoot van Max Verstappen lukte het niet om het laatste gedeelte van de kwalificatie te halen. Sergio Perez startte vanaf plek twaalf, een plek achter Carlos Sainz en ook tijdens de race lukte het de Mexicaan niet om de Ferrari in te halen. Perez ging naar huis met een zesde plek, achter de twee Ferrari's, Lewis Hamilton, Fernando Alonso en Max Verstappen.
Alonso loert naar de tweede plek in het kampioenschap
Vooral voor Fernando Alonso moet Checo nu echt gaan oppassen, aangezien de tweevoudig wereldkampioen steeds meer punten weet te halen in het kampioenschap. Met weer een podiumplek begint Alonso met 117 punten in de nek te hijgen van de Mexicaan, die op dit moment de tweede plek in handen heeft. Zijn puntentotaal? 126. De Aston Martin-coureur verloor bij de start een plek aan Lewis Hamilton, maar wist dit later weer te herstellen. Op een gegeven moment werd Alonso gevraagd om te 'liften and coasten ', een proces waarbij de coureur eerder van het gas gaat richting de bocht, en zo wat minder brandstof verbruikt. Aston Martin-teambaas Mike Krack zei tegen de pers, inclusief RacingNews365 , dat ze dachten dat Alonso een probleem had met het brandstofsysteem. "We waren niet zeker of dat het probleem was, dus het was meer een voorzorgsmaatregel." Mede daarom was de Aston Martin-coureur erg tevreden met zijn P2. In de persconferentie zei hij er het volgende over: "Het was een moeilijke race, al vanaf het begin. We verloren een plek bij de start. Ik was even bang dat P2 er niet meer in zou zitten en ik me moest gaan concentreren op de mannen achter mij, op George Russell en de Ferrari's. Maar toen was het toch mogelijk om Lewis in te halen, we hadden iets meer tempo in dat gedeelte van de race. De laatste 20, 25 ronden moest ik echt pushen tot de limiet, omdat Lewis snel dichterbij kwam. Maar in het algemeen was het een kwalificatie van 70 ronden, er was geen tijd om te relaxen. En daar houd ik van." Toen het kleine verschil in aantal punten tussen hem en Perez werd benoemd, inclusief de vraag of hij denkt dat hij Checo kan verslaan, was het antwoord van de tweevoudig wereldkampioen kort maar krachtig "Ja!"
Meest gelezen