Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Peugeot ziet podium in WEC dichterbij komen: "Kwalificatie geeft vertrouwen"

Tijdens de zes uur van Monza in 2022 maakte Peugeot het debuut met haar hypercar, de Peugeot 9x8. Met deze bolide hoopt Peugeot in de komende jaren de 24 uur van Le Mans te winnen, maar in de zeer competitieve hyperklasse wordt dit geen eenvoudige opgave.

Bahrein Peugeot 2022 race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Peugeotsport

Na afloop van de acht uur van Bahrein spraken voormalig Formule 1-coureur Jean-Eric Vergne en technisch directeur van het Peugeot TotalEnergies-team zich uit over het eerste seizoen van de hypercar. Een seizoen dat voor het Franse team verliep met ups en downs, zo ook tijdens de slotrace van het seizoen in Bahrein. Daarin moest Vergne vroegtijdig opgeven doordat zijn Peugeot problemen kreeg met de versnellingsbak. De tweede bolide van het team eindigde op de vierde plaats, maar logischerwijs was Vergne teleurgesteld.

"De wagen was steeds moeilijker te rijden gedurende de race, waardoor we al door hadden dat er iets niet klopte", blikt Vergne tegenover onder andere RacingNews365 terug op de acht uursrace van Bahrein. "De racepace is er wel, zonder dit probleem was onze pace echter een stuk beter geweest. Doordat de versnellingsbak niet goed werkt, begin je namelijk al vrij snel last te krijgen van meer wielspin bij het uitgaan van de bochten. Dat zorgt er automatisch voor dat je banden sneller gaan slijten en dus gaat je racepace automatisch omlaag."

De snelheid in de kwalificatie en de racepace die Peugeot kan halen, geeft Vergne echter vertrouwen wat betreft de toekomst: "We moeten veel leren in deze klasse, het is namelijk een zeer competitieve klasse, waarin het tijd kost om jezelf te verbeteren. We zijn pas net begonnen met het project en we werken er hard aan om onszelf te verbeteren. Ditmaal was het resultaat voor ons zeer slecht, aangezien we de wagen aan de kant moesten zetten met een technisch probleem en dat is zeer teleurstellend. We hebben dit jaar veel problemen opgelost, maar nog niet alles. Ik heb veel vertrouwen in mijn team en daardoor denk ik dat we volgend jaar staan waar we willen staan. Dan willen we namelijk meestrijden om de overwinningen", aldus de ambitieuze Fransman.

			© Peugeotsport
	© Peugeotsport

Olivier Jansonnie, de technisch directeur van het hypercar project van Peugeot, kijkt in zijn terugblik op de race in Bahrein ook wat verder terug op de rest van het afgelopen seizoen. "We zijn behoorlijk tevreden over dit seizoen, het waren drie totaal verschillende races. In Monza was het heel lastig voor ons, we moesten toen nog alles ontdekken, maar dan ook echt alles. Het was nieuw voor ons als team om in deze klasse actief te zijn en daardoor viel er veel te leren. In Japan misten we nog wat pace, maar nu in Bahrein was de pace al een stuk beter. We staan nu wel waar we willen staan op het moment, vooral in de kwalificatie lieten we onze snelheid zien."

"We hadden nog steeds te maken met wat kleine problemen hier in Bahrein met de wagen en daardoor konden we niet meteen mee blijven rijden met de wagens die vooraan reden. Op pace konden we denken we het podium behalen, dus dat is positief. Maar helaas hadden we te maken met de technische problemen, waardoor we niet telkens alles konden geven. In Japan zagen we er qua pace ook al goed uit, maar helaas liepen we ook toen tegen technische problemen aan", aldus Jansonnie die net als Vergne hoopt dat Peugeot volgend jaar wel zal kunnen strijden om de podiumplekken.

"We moeten analyseren wat er fout is gegaan met de wagen en vanuit daar kunnen we de komende maanden weer verder werken. Tot nu toe hebben we te maken met een steile leercurve en die proberen we vast te houden. We gaan hard aan het werk en kijken alweer uit naar de volgende race in Sebring volgend seizoen."

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

0 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Exclusief Verstappen pareert Leclerc: 'Hij verloor de F1-wereldtitel al eerder'