Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Eifel
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Pirelli

Pirelli: "Banden Verstappen raakten beschadigd door brokstukken Raikkonen"

Red Bull-teambaas Christian Horner liet na afloop van de race in Groot-Brittannië weten dat er zeker 50 sneden in de banden van Max Verstappen zaten. Pirelli liet vandaag weten dat de sneden zijn veroorzaakt door de brokstukken afkomstig van Kimi Raikkonens voorvleugel.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

In slotfase van de race verloor Kimi Raikkonen een deel van zijn voorvleugel waardoor enkele delen van zijn vleugel verspreid over de baan kwamen te liggen. Die brokstukken zorgden ervoor dat Max Verstappen circa 50 sneden in zijn banden opliep. Pirelli-topman Mario Isola bevestigde vandaag dit verhaal.

RacingNews365 vroeg Isola naar de schade aan de banden van Verstappen. Waardoor deze werd veroorzaakt en of de Red Bull-coureur de race uit had kunnen rijden.

"De sneden die Verstappens banden opliepen zijn ontstaan door de brokstukken van Raikkonen. Deze zorgden voor verschillende sneden in zijn banden, maar bij dergelijke beschadigingen kun je niet zeggen of en wanneer een band kapot gaat. Als een band dergelijke beschadigingen oploopt ben je namelijk afhankelijk van externe factoren en kun je niet meer precies inschatten wanneer een band het zal begeven. Dit hangt ervan af of de sneden diep genoeg zijn om door te dringen tot de diepere lagen in de constructie van de band."

Isola hield zich nadrukkelijk op de vlakte over de verwachte levensduur, te meer omdat Pirelli geen rol wil spelen in de discussie of Verstappen had kunnen winnen of niet. Eerder liet de bandenfabrikant aan RacingNews365 weten dat de banden van de Nederlander in een 'behoorlijke conditie' verkeerden.

Waar bij de Red Bull-rijder de conclusie werd getrokken dat hij de schade aan zijn banden opliep door de afgebroken vleugel van Raikkonen, daar bevestigde Isola nogmaals dat dit niet de oorzaak was van de kapotte banden van Valtteri Bottas, Lewis Hamilton en Carlos Sainz. "We hebben alles goed onderzocht en gezien dat de brokstukken van Kimi niet ten grondslag lagen aan de problemen waar Mercedes tegenaan liep."

De Mercedes-rijders vroegen veel van de harde banden en reden er door de vroege pitstop te lang mee door, waardoor ze uiteindelijk de linker voorband van beide bolides zagen klappen. Pirelli bevestigt dat veel van de harde banden die onderzocht werden nagenoeg tot op het canvas versleten waren.

Met medewerking van Dieter Rencken.

15 reacties