Bijna twee weken geleden, op de vrijdag van de Portugese Grand Prix, kregen de teams in de tweede vrije training op Portimao een aantal sets prototype banden om uit te proberen. Wat voor banden er werden getest, wist alleen Pirelli zelf, de coureurs hadden geen flauw idee. Verschillende coureurs kregen ook verschillende soorten banden van Pirelli. Aan de hand van de data die de twintig heren wisten te verzamelen gedurende die tweede vrije training, heeft Pirelli de knoop doorgehakt voor 2021. In gesprek met onder meer RacingNews365 vertelt Mario Isola het proces. "In Portugal hebben we de nieuwe prototypes getest. We hebben de resultaten geanalyseerd, feedback van alle coureurs verzameld en de telemetrie bestudeerd." "We hebben daardoor een prototype band geïdentificeerd die volgens ons een vooruitgang is vergeleken met de huidige specificatie. De integriteit van de banden was hoger, maar we misten alleen nog data over de prestaties van de band op de baan", zo legt de Italiaan uit. Niet elk team heeft de nieuwe band getest, omdat de verschillende teams dus verschillende testspecificaties kregen. "Daarom staan we nu in discussie met de FIA om het gekozen prototype nog dit seizoen tijdens een vrije training door iedereen te laten testen." Een mega-verschil vergeleken met de banden van dit jaar is de nieuwe band niet. Isola legt uit waar de verschillen zitten. "Het profiel van de voorband is een klein beetje anders. Het profiel van de achterbanden hebben we hetzelfde gelaten. Wel zijn de achterbanden voor 2021 qua materiaal en elementen iets anders dan die van dit jaar." Dit jaar klapten er op onverklaarbare wijze al enkele banden. Op Silverstone waren het de banden van Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en Carlos Sainz. Op Mugello die van Lance Stroll en afgelopen weekend waren er ook bandenproblemen voor onder andere Max Verstappen, wiens problemen mogelijk niet simpelweg door brokstukken waren veroorzaakt . Mede vanwege die incidenten zal de nieuwe specificatie band in worden gevoerd. "Het verschil met dit jaar is niet groot", benadrukt Pirelli. "Maar de resultaten op het gebied van de integriteit van de band waren wel veelbelovend." Overigens zal er in 2021 ook worden geschaafd aan de downforcelevels van de Formule 1-bolides. Zo wordt er een grote wijziging doorgevoerd aan de vloer van de wagens, zodat deze minder downforce genereren. Dat moet de druk op de Pirelli-banden eveneens verlagen. Met medewerking van Dieter Rencken . Is Hulkenberg de ideale teamgenoot voor Max Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het hieronder in de nieuwste RN365-podcast.
Meest gelezen