Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli countert kritiek van Verstappen en collega's: 'Verander je rijstijl'

Verschillende coureurs hebben zich uitgesproken over de dreigende regelwijziging voor 2024 waardoor de bandenwarmers verboden zouden kunnen worden.

Pirelli heeft gereageerd op de opmerking van George Russell dat de Formule 1 niet klaar is voor een verbod op bandenwarmers in 2024. De Mercedes-coureur uitte zijn zorgen na de test in Barcelona dat het misschien te vroeg is om de banden "in een racescenario te gebruiken". Alhoewel Barcelona een goed circuit is om te meten hoe de banden presteren in een snelle en stressvolle omgeving, is Russell van mening dat de omstandigheden niet representatief waren voor wat de coureurs het hele jaar door zullen ervaren. Pirelli-engineer Simone Berra liet weten dat het bedrijf geen problemen met hun data had, en suggereerde dat coureurs hun rijstijl moeten aanpassen. "Als we kijken naar veiligheid, zie ik in de gegevens geen specifiek risico. Je moet je rijstijl in de eerste ronde aanpassen, dat zeker", vertelde hij aan de media, waaronder RacingNews365. "Coureurs zullen hun rijstijl moeten aanpassen, ook om de band te beschermen, want je kunt slijtage genereren als je teveel pusht in de eerste bochten en de band niet op temperatuur is. Ik respecteer absoluut de mening van de coureurs, maar ik denk dat er verschillen zullen zijn vergeleken met de oude producten en bandenmanagement."

Kritiek van F1-coureurs

De Formule 1, de FIA en de teams zullen na de test op Silverstone, waar Red Bull aan meedoet, een definitieve beslissing maken over het al dan niet doorgaan van het verbod op bandenwarmers. Dit gebeurt nadat ze het rapport van Pirelli hebben ontvangen. Russell zei dat hij "erg bezorgd" zou zijn over de monteurs in de pitstraat tijdens een pitstop en beweerde dat "er crashes komen, daar twijfel ik niet aan" als het verbod op bandenwarmers wordt doorgezet. Hij is niet de enige met zorgen, ook teamgenoot Lewis Hamilton noemde de overstap "gevaarlijk" als deze door zou gaan. Max Verstappen was op zijn beurt van mening na de test dat we veel crashes gaan zien met deze nieuwe banden. "Hier kon ik niet van genieten. Ik denk dat we veel crashes gaan zien vergeleken met nu", riep hij. "Maar ja, het wordt lastig. Je bandenslijtage zal ook helemaal anders worden, omdat je in de eerste ronden (op nieuwe banden, red.) heel veel rond glijdt en je banden heel koud zijn."

Pirelli: "Wij vinden de banden geschikt om mee te racen"

Pirelli heeft er echter vertrouwen in dat de banden zonder bandenwarmers gebruikt kunnen worden tijdens de race, aangezien deze banden speciaal zijn ontworpen om sneller op temperatuur te komen dan de huidige banden. "We zijn van mening dat deze banden geschikt zijn om mee te racen, anders zouden ze niet ter evaluatie worden ingediend", legt Berra uit. "Onder koudere omstandigheden kan het natuurlijk lastiger zijn om de banden op temperatuur te krijgen, maar ik denk dat het voor de coureurs gewoon zaak is om tijdens het eerste gedeelte van de ronde de focus daarop te leggen." De gegevens van de tests suggereren volgens Berra dat het mogelijk is om de banden op te warmen in de eerste sector, waarbij de band dezelfde temperatuur bereikt als wanneer hij normaal gesproken uit de bandenwarmers zou komen. Hij voegde eraan toe: "In de eerste sectoren zien we veel meer verschil in vergelijking met de andere sectoren, omdat sector twee en sector drie al in lijn zijn met de rondetijden die gereden worden mét het gebruik van bandenwarmers. "Het is gewoon een kwestie van de eerste paar bochten goed managen en voorzichtig zijn."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris