Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 Grand Prix Hongarije 2025

Pirelli deelt ideale strategie voor GP Hongarije

Nadat de races op Silverstone en Spa-Francorchamps geteisterd werden door regen, gaan de coureurs in Hongarije een race onder droge omstandigheden tegemoet. Pirelli helpt de teams alvast een handje en geeft een voorzet voor de ideale strategie.

Hungaroring
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het is alweer even geleden dat we een race zagen die volledig onder droge omstandigheden verreden werd. Op Silverstone regende het tijdens de race, terwijl in België de start juist uitgesteld werd om de natte omstandigheden te omzeilen. Maar op de Hungaroring gaan de coureurs en teams toch een droge race tegemoet. In de nacht van zaterdag op zondag regende het nog wel flink door, maar tijdens de race hoeven de teams zich daar dus geen zorgen over te maken.

En dus kan de volledige focus weer op de ideale strategie voor de Grand Prix van Hongarije. Zoals altijd geeft bandenfabrikant Pirelli alvast een voorzetje voor de manieren waarop de C3 (hards), C4 (mediums) en C5 (softs) compounds het beste ingezet kunnen worden. Eén ding valt daarin toch op: Pirelli lijkt aan te sturen op een tweestopper. Er zit maar één eenstopper tussen de vier beschikbare opties, waarbij de coureurs op een setje mediums starten en tussen ronde 25 tot 31 naar de harde band wisselen. 

Verder krijgen de teams driemaal een tweestopper voorgelegd. In één geval start je op de mediums, om tussen ronde 16 en 22 naar de harde band te wisselen en er tussen ronde 40 tot 46 nog een nieuw setje hards onder te leggen. Die optie is er ook voor coureurs die liever op de zachte band starten, al wissel je dan tussen ronde 8 tot 14 en tussen ronde 38 tot 44 naar een setje hards. Bij optie vier komen alle compounds een keer kijken, want na een start op de zachte band wissel je in ronde 8 tot 14 naar een setje mediums, om tussen ronde 32 tot 38 de afsluitende stint in de luiden met een nieuw setje hards.

Bekijk alle strategische opties hieronder. De tekst gaat verder onder de afbeelding. 

Overgebleven bandensets

Met die ideale strategieën in het achterhoofd blijkt echter wel dat geen enkele topcoureur een serieus voordeel heeft ten opzichte van de concurrentie. Het enige opvallende feit is dat Lando Norris en Oscar Piastri één nieuw en één gebruikt setje hards over hebben, terwijl Charles Leclerc, George Russell en Max Verstappen nog over twee nieuwe sets beschikken. 

Zo zou het voor die drie heren makkelijker moeten zijn om voor de tweestopper medium-hard-hard te kiezen, terwijl de beide McLaren-coureurs zo sneller terug moeten vallen op de eenstopper. De vijf coureurs hebben immers allemaal geen nieuwe zachte banden meer over, wat een start op de zachte banden dus al lastiger maakt. Die strategische opties zijn eerder weggelegd voor coureurs die buiten de top tien starten, zoals bijvoorbeeld Yuki Tsunoda of Kimi Antonelli. Ook Lewis Hamilton zou daar vanaf startpositie twaalf voor kunnen kiezen.

Nu trok Red Bull-adviseur Helmut Marko wel de conclusie dat Verstappen betere rondetijden leek te rijden op een setje gebruikte banden, in vergelijking met de ronden op een setje nieuwe banden. Voor de kwalificatie maakte dat weinig verschil, maar in de race kan dat misschien nog wel voor verrassingen zorgen. De Nederlander moet echter vanaf P8 komen na een lastige kwalificatie en lijkt toch op eigen kracht naar voren te moeten rijden. Een strategisch voordeel zal hoogstwaarschijnlijk insignificant zijn. 

Bekijk het overzicht met overgebleven bandensets per coureur hieronder. 

Praat mee!

x
Live Race Formule 1 GP Hongarije 2025