De organisatie van het circuit van Monza heeft vorig jaar nieuw asfalt laten leggen. Dit asfalt zorgt voor veel grip, terwijl de banden het niet al te zwaar krijgen. Dat bevestigen ook de simulaties van Pirelli, en zo komt de bandenfabrikant tot de conclusie dat een eenstopper mogelijk de beste strategische keuze zal zijn voor de Grand Prix van Italië. Dat onderstreept ook topman Mario Isola.
"Qua strategie is uit de drie vrije trainingen duidelijk geworden dat dit een race met slechts één pitstop zal worden. De mediums en hards zullen het grootste werk doen, omdat zij de beste balans bieden tussen prestaties en duurzaamheid. Tussen deze twee compounds is er nauwelijks verschil in slijtage. Dat gezegd hebbende, zou de zachte band toch een belangrijke rol kunnen spelen, vooral voor coureurs die hun eerste stint kunnen verlengen tot minstens ronde 32, of als er tegen het einde van de race een neutralisatie plaatsvindt."
Vanwege de lage slijtage van de mediums en hards zal ook de undercut geen al te grote factor zijn op de Temple of Speed. De grootste slagen zullen daardoor waarschijnlijk op de baan gemaakt worden. Maar ook dat is op het razendsnelle circuit geen eenvoudige opgave. Door de afstellingen met lage downforce, waarbij de achtervleugels bijna horizontaal staan, is het effect van de DRS en slipstream klein vergeleken met andere circuits.
Bekijk hieronder de strategische voorstellen van Pirelli. De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Tactisch voordeel voor Verstappen?
Max Verstappen heeft een klein potentieel voordeel wat betreft de overgebleven compounds. De Nederlander beschikt namelijk over een extra set verse harde banden, vergeleken met de mannen achter hem. Deze extra set kan bij een goed getimede safety car perfect van pas komen. De overige coureurs aan de kop van het veld hebben één set nieuwe harde banden en nog een set nieuwe mediums.
Als we buiten de top tien kijken, zien we dat de meeste coureurs nog verse zachte banden hebben. Dit geeft hen meer strategische flexibiliteit. Zo kunnen zij kiezen voor een agressieve eerste stint, waarbij ze profiteren van de initiële grip die de zachtste compound biedt bij de start en in de openingsfase, gevolgd door een wat vroege pitstop, waarmee ze via een kleine undercut belangrijke plaatsen kunnen goedmaken.
Ook kunnen dezelfde coureurs hopen op een goede tweede helft van de race door te starten op medium- of harde banden, om vervolgens wat langer door te rijden en te wisselen naar een set verse zachte banden. In dat scenario hopen ze tegen het einde van de race zoveel extra snelheid te hebben dat inhalen een stuk makkelijker wordt.
Bekijk hieronder welke de bandensets de coureurs nog over hebben voor de race in Monza.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!