Zoals wel vaker dit seizoen komt Pirelli met verschillende strategische opties voor de teams voor de desbetreffende Grand Prix, maar alle vier de tactieken in Oostenrijk hebben één ding gemeen: ze beginnen op de medium. Vanaf daar scheiden de wegen zich, waarbij drie van de mogelijke strategieën in een tweestopper eindigen en één in een eenstopper.
Slechts één van de strategieën suggereert een stint op de zachte band, waarbij er op de medium gestart wordt, dan een wissel naar de harde banden plaatsvindt en dan in ronde 50 tot 56 een overstap naar de softs gemaakt wordt. Dat zou betekenen dat er nog zo'n twintig rondes op de softs gereden moet worden.
Verder draaien alle strategieën dus om de medium en de hard. Opvallend was dat Pirelli-topman Mario Isola eerder in het weekend nog suggereerde, tegenover onder andere RacingNews365, dat een driestopper ook een optie zou zijn. Die komt nu niet voor in de voorspellingen van de bandenleverancier. Wel vertelde Isola dat de tweestopper zonder twijfel het beste zou zijn, en daarin gaat dus vooral de medium een hoofdrol spelen: in twee van de drie varianten worden er twee stints op de medium gereden.
Geen voordeel
En dat de medium het beste is, is ook iets wat de teams maar al te goed door hebben. Niemand heeft namelijk nog gebruikte mediums over, met één uitzondering: Aston Martin. Het team uit Silverstone heeft namelijk Fernando Alonso en Lance Stroll al een rondje laten rijden op die banden om ze te scrubben. Het team is er namelijk van overtuigd dat de banden dan sneller op niveau zijn als ze daadwerkelijk gebruikt moeten worden.
Bij de topcoureurs speelt iedereen dan ook hetzelfde spelletje. Verstappen, de McLaren-coureurs, de Ferrari-coureurs en de Mercedes-coureurs hebben allemaal nog twee setjes mediums en één setje harde banden over. Van bandenvoordeel is dus geen sprake, en dat betekent dat ze deze race gewonnen zal moeten worden op de verschillende strategieën, de snelheid van de auto, en natuurlijk de kwaliteit van de coureurs.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!