De lastige omstandigheden in Turkije maken het voor Pirelli lastig om te bepalen wat de snelste strategie is. Immers, het nieuwe asfalt is voortdurend aan veranderingen onderhevig, zeker als ook de regen een woordje mee begint te spreken. Men denkt echter tot een conclusie te zijn gekomen. "In theorie is de tweestopper het snelst: twee stints van zestien ronden op zachte banden zouden dan opgevolgd moeten worden door een laatste stint van 26 ronden op medium banden. Als de softs te snel slijten, kan je die ook na 14 ronden inruilen en gaan voor twee stints van 22 ronden op de medium compound. Pirelli weet echter alweer hoe laat het is: "De teams gaan veel liever voor een éénstopper, zeker als ze op de één of andere manier de zachtere banden werkend kunnen houden. Dat lijkt echter een utopie, wel als de mate van graining van de zachte banden gelijk blijft aan dat wat we tot nu toe dit weekend hebben gezien." Een variant op de éénstopper, waarbij hardere banden gebruikt worden, moet kunnen volgens Pirelli, maar daar moet het dan wel warm genoeg voor zijn: "Of 30 ronden op medium banden en dan 28 op harde banden, óf eerst 20 ronden op zachte banden en dan 38 op de harde compound." Echter, zoals het er nu naar uitziet, gaat de race op een natte baan van start en in dat geval hoeven de coureurs niet meer verplicht twee verschillende compounds aan te spreken. Zeker dan kan het strategische spel de doorslag geven. Van een gebrek aan beschikbare compounds kan na de natte zaterdag in ieder geval geen sprake zijn.
Meest gelezen