Nadat Michelin op het laatste moment besloot zich niet kandidaat te stellen als nieuwe bandenleverancier voor de Formule 1, bleven er nog maar twee gegadigden over. Het huidige Pirelli en het Zuid-Koreaanse Hankook hopen de Formule 1 vanaf 2020 en verder van banden te voorzien.
Het is nu aan de FIA om te bepalen welke partij het beste in staat is om op technische vlak dat te leveren wat de Formule 1 zoekt. Daarnaast speelt natuurlijk ook het financiële plaatje een rol bij het toekennen van de rechten, wie komt er immers met de beste offerte op de proppen? Wat Pirelli kan weet de FIA natuurlijk allang. Hankook zou daarentegen nieuw toetreden tot de Formule 1 en moet dus nog maar laten zien waar het toe in staat is. Met name het feit dat de FIA in 2020 nog met 13-inch velgen wil rijden, om vervolgens in 2021 met 18-inch velgen te rijden, wordt beschouwd als een enorme uitdaging voor Hankook. Pirelli is niet anders gewend dan banden voor 13-inch velgen te produceren, dus Hankook wacht twee keer zoveel ontwikkelingswerk.
Meest gelezen