De Formule 1 keert voor de derde keer dit jaar terug naar de Verenigde Staten, na races in Miami en Austin. Voor het eerst in ruim veertig jaar doet de koningsklasse het magische Las Vegas aan. De hype rond de race is groot, maar ook zijn er zorgen rondom het evenement: met name over de baan- en bandentemperatuur. Bandenleverancier Pirelli blikt middels een persbericht vooruit op de race in Sin City.
"Het zal een grote technische uitdaging zijn voor zowel de teams als voor ons, aangezien we naar deze race gaan zonder echte referenties, los van simulaties. Niemand heeft ooit daadwerkelijk op het 6,12 kilometer lange Las Vegas Strip-circuit gereden, dat dit jaar qua totale lengte op de tweede plaats staat na Spa, met drie rechte stukken en zeventien bochten."
"Het oppervlak zal een mix zijn van het gebruikelijke straatasfalt, vooral op de eigenlijke Strip, evenals andere delen die speciaal voor de gelegenheid volledig zijn geasfalteerd; wat een extra onbekend element toevoegt. Er zullen geen supportraces zijn en het circuit zal gedurende grote delen van de dag weer worden opengesteld voor normaal verkeer, wat betekent dat er gedurende dag niet meer rubber op de baan komt en er dus niet meer grip ontstaat."
Anderen bekeken ook:
Las Vegas Grand Prix temperaturen zorgelijk
Pirelli verwacht dat de meeste teams met weinig downforce zullen rijden en dat de lage temperaturen in Nevada enigszins zorgelijk kunnen zijn. "We verwachten dat de auto's vrij lage niveaus van neerwaartse druk zullen hebben, vergelijkbaar met Bakoe of zelfs Monza: een hoge topsnelheid halen zal essentieel zijn om competitief te zijn. Alle sessies zullen 's nachts plaatsvinden, met ongebruikelijke omgevings- en baantemperaturen voor een raceweekend; meer vergelijkbaar met die van pre-season testing toen dat nog in Europa plaatsvond. De lange rechte stukken maken het ook moeilijker om de banden op te warmen tijdens de kwalificatie, evenals om ze in het juiste temperatuurvenster te houden."
Vanwege de verwachte lage temperaturen en de lay-out van het circuit neemt Pirelli de zachtste compounds mee: de C3, C4 en C5. Dat is interessant: hoe zachter de band, hoe meer grip, maar des te korter de levensduur. Pirelli verwacht echter dat het percentage slijtage beduidend minder is dan tijdens andere Grands Prix: "In koude omstandigheden wordt het verschil tussen koude bandenspanning en normale bedrijfsdruk aanzienlijk verminderd - dus wanneer de auto in beweging is, zal de bandenspanning veel minder toenemen dan op andere circuits als gevolg van de lage asfalttemperaturen. Als gevolg hiervan denken we dat de bedrijfsdruk nog steeds lager zal zijn dan op andere circuits die zwaar belastend zijn voor banden, zoals bijvoorbeeld Bakoe."
De tijd zal het leren of het Pirelli-rubber opgewassen is tegen de ongewone omstandigheden op het circuit van Las Vegas!
Ook interessant:
Verstappen gaat all in voor GP Las Vegas
Maakt Verstappen zijn eigen geluk daar waar normaal toeval over het winst of verlies bepaalt? We gaan het zien, maar misschien kunnen de heren Tom Coronel, Ruud Dimmers alvast een voorzet geven?
Bij een doelpunt voor PSV of Feyenoord, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Las Vegas 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!