Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Stiermarken
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Pirelli komt met eerste conclusie na onderzoek naar klapband Verstappen

Volgens bandenleverancier is de kans groot dat een externe factor ervoor heeft gezorgd dat de linker achterband van Max Verstappen, maar ook die van Lance Stroll, het plots begaven.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull/Getty

In ronde dertig van de Grand Prix ging het fout voor Lance Stroll, wiens linker achterband klapte. De Canadees crashte hard en de safety car kwam op de baan. De race ging verder, maar ruim vijftien ronden later ging het opnieuw mis. Dit keer was het Max Verstappen, wiens band, eveneens links achter, het zonder enige waarschuwing begaf.

De Nederlander crashte, terwijl hij aan de leiding ging, waardoor hij de zege aan zich voorbij zag gaan. Meteen werd er naar bandenleverancier Pirelli gewezen, maar als bandenbaas Mario Isola na de race in gesprek met onder meer RacingNews365 de eerste onderzoeksresultaten deelt, hint men naar een oorzaak waar Pirelli niets aan kon doen.

"We hebben natuurlijk nog geen volledig onderzoek uit kunnen voeren naar de banden van Max Verstappen en Lance Stroll. We zullen de banden terugsturen naar Milaan. Dat zullen we op maandag doen via het vliegtuig, zodat we zo snel mogelijk kunnen beginnen aan het onderzoek in ons laboratorium. Daarvoor zullen we deze sets gebruiken, maar ook sets van andere coureurs die dezelfde banden in dezelfde stint gebruikten", zo steekt Isola van wal.

Volgens de Italiaan is er geen bewijs dat het Pirelli-rubber uit zichzelf faalde. "Als we naar de banden kijken die de coureurs hebben gebruikt in de tweede stint, dan hebben we geen enkel bewijs of wat dan ook gevonden. Ik kan denk ik dan ook uitsluiten dat het met bandenslijtage te maken heeft", zo luidt zijn voorlopige oordeel.

De linker achterband van Hamilton had ook een grote snee, zo bleek na de rode vlag. Het is volgens Isola een bewijs dat het waarschijnlijk niet aan Pirelli ligt. "We hebben een snee gevonden in de linker achterband van Lewis Hamilton van zo'n 6 à 7 centimeter. De linker achterband is in Bakoe daarentegen niet de band die het meest krijgt te verduren. Dat is namelijk de rechter achterband."

"Volgens de teams kregen ze geen waarschuwing voordat de banden klapten. We moeten van hen nog data ontvangen, maar ze hebben ons verteld dat er geen voortekenen waren. Er waren geen vibraties of andere indicatoren dat er iets mis zou zijn met de band."

Isola wil nog geen definitieve conclusie trekken, maar toch denkt hij echt dat het niet de schuld van Pirelli is. "Ik wil niet op de zaken vooruitlopen en nu al conclusies trekken, maar het lijkt er op dat de sneden in de banden veroorzaakt zijn door brokstukken. Nogmaals, het is niet de band die het meeste te verdragen krijgt tijdens de race in Bakoe. Bovendien hebben we bewijs van een andere band met een snee op ongeveer dezelfde plek (de snee in de band van Hamilton, red.).

Volgens de bandenbaas is er nog meer bewijs dat wijst dat de schuld niet bij Pirelli ligt. "Beide ongelukken gebeurden bovendien zo ongeveer op dezelfde plek en andere coureurs hebben zonder problemen hetzelfde of meer aantal ronden gereden op dezelfde banden. Uit ons eerste voorlopige onderzoek denken we dat het dus een externe factor is geweest die de klapband heeft veroorzaakt, zoals brokstukken, een kerbstone of iets dergelijks."

Toch houdt hij tot slot nog een kleine slag om de arm. "Maar, ik wil geen overhaaste conclusies trekken. Het plan is namelijk om een uitgebreid onderzoek uit te voeren en dan met een rapport komen dat we naar de teams en de FIA sturen. Het zal onze prioriteit zijn om zo snel mogelijk het onderzoek af te ronden. Ik ga ervoor zorgen dat het voor de volgende Grand Prix, in Frankrijk, is afgerond."

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Azerbeidzjan 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Azerbeidzjan, direct vanuit Bakoe.

62 reacties

    x