Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli komt met eerste conclusie na onderzoek naar klapband Verstappen

Volgens bandenleverancier is de kans groot dat een externe factor ervoor heeft gezorgd dat de linker achterband van Max Verstappen, maar ook die van Lance Stroll, het plots begaven.

In ronde dertig van de Grand Prix ging het fout voor Lance Stroll, wiens linker achterband klapte. De Canadees crashte hard en de safety car kwam op de baan. De race ging verder, maar ruim vijftien ronden later ging het opnieuw mis. Dit keer was het Max Verstappen, wiens band, eveneens links achter, het zonder enige waarschuwing begaf. De Nederlander crashte, terwijl hij aan de leiding ging, waardoor hij de zege aan zich voorbij zag gaan. Meteen werd er naar bandenleverancier Pirelli gewezen, maar als bandenbaas Mario Isola na de race in gesprek met onder meer RacingNews365 de eerste onderzoeksresultaten deelt, hint men naar een oorzaak waar Pirelli niets aan kon doen. "We hebben natuurlijk nog geen volledig onderzoek uit kunnen voeren naar de banden van Max Verstappen en Lance Stroll. We zullen de banden terugsturen naar Milaan. Dat zullen we op maandag doen via het vliegtuig, zodat we zo snel mogelijk kunnen beginnen aan het onderzoek in ons laboratorium. Daarvoor zullen we deze sets gebruiken, maar ook sets van andere coureurs die dezelfde banden in dezelfde stint gebruikten", zo steekt Isola van wal. Volgens de Italiaan is er geen bewijs dat het Pirelli-rubber uit zichzelf faalde. "Als we naar de banden kijken die de coureurs hebben gebruikt in de tweede stint, dan hebben we geen enkel bewijs of wat dan ook gevonden. Ik kan denk ik dan ook uitsluiten dat het met bandenslijtage te maken heeft", zo luidt zijn voorlopige oordeel. De linker achterband van Hamilton had ook een grote snee, zo bleek na de rode vlag. Het is volgens Isola een bewijs dat het waarschijnlijk niet aan Pirelli ligt. "We hebben een snee gevonden in de linker achterband van Lewis Hamilton van zo'n 6 à 7 centimeter. De linker achterband is in Bakoe daarentegen niet de band die het meest krijgt te verduren. Dat is namelijk de rechter achterband." "Volgens de teams kregen ze geen waarschuwing voordat de banden klapten. We moeten van hen nog data ontvangen, maar ze hebben ons verteld dat er geen voortekenen waren. Er waren geen vibraties of andere indicatoren dat er iets mis zou zijn met de band." Isola wil nog geen definitieve conclusie trekken, maar toch denkt hij echt dat het niet de schuld van Pirelli is. "Ik wil niet op de zaken vooruitlopen en nu al conclusies trekken, maar het lijkt er op dat de sneden in de banden veroorzaakt zijn door brokstukken. Nogmaals, het is niet de band die het meeste te verdragen krijgt tijdens de race in Bakoe. Bovendien hebben we bewijs van een andere band met een snee op ongeveer dezelfde plek (de snee in de band van Hamilton, red.). Volgens de bandenbaas is er nog meer bewijs dat wijst dat de schuld niet bij Pirelli ligt. "Beide ongelukken gebeurden bovendien zo ongeveer op dezelfde plek en andere coureurs hebben zonder problemen hetzelfde of meer aantal ronden gereden op dezelfde banden. Uit ons eerste voorlopige onderzoek denken we dat het dus een externe factor is geweest die de klapband heeft veroorzaakt, zoals brokstukken, een kerbstone of iets dergelijks." Toch houdt hij tot slot nog een kleine slag om de arm. "Maar, ik wil geen overhaaste conclusies trekken. Het plan is namelijk om een uitgebreid onderzoek uit te voeren en dan met een rapport komen dat we naar de teams en de FIA sturen. Het zal onze prioriteit zijn om zo snel mogelijk het onderzoek af te ronden. Ik ga ervoor zorgen dat het voor de volgende Grand Prix, in Frankrijk, is afgerond."

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'