Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Pirelli laat licht schijnen op kritiek Verstappen over veelbesproken band

Max Verstappen sprak zich in Baku uit over de C6-band van Pirelli, waar hij allesbehalve tevreden over was. Topman Mario Isola reageert nu op de kritiek van de Nederlander.

Verstappen Isola Qatar
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Bandenfabrikant Pirelli kwam in 2024 met een nieuw idee voor dit jaar: een zachtere bandencompound. Door de introductie van de zachte C6-compound zou vooral het racen op stratencircuits erop vooruit moeten gaan, al blijkt dat in de praktijk toch anders te werken. Dat is de conclusie die Max Verstappen trok na het gebruik van de C6-band in Baku. 

Veel coureurs kozen er in de straten van de Azerbeidzjaanse hoofdstad voor om de mediums te bewaren voor de kwalificatie, in plaats van de softs. Verstappen kwam dan ook met een duidelijke conclusie: "Ik denk dat ik er wel een keer met Pirelli over wil gaan praten dat ze die band gewoon lekker thuislaten. Het maakt het voor een heel weekend heel lastig, omdat je tot aan de kwalificatie totaal geen referentie hebt op de mediums. Het heeft ook niet echt heel veel zin. Als die band hier al niet werkt en in Monaco, Imola en Canada ook niet, dan kan je hem beter thuislaten."

Pirelli-topman Mario Isola heeft de opmerkingen van Verstappen ook meegekregen, maar stelt de Nederlander enigszins gerust in gesprek met Motorsport.com. "Ik heb zijn opmerkingen gelezen. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om er met Max over te praten, maar dat zal ik nog wel gaan doen. Het is sowieso niet heel urgent, aangezien de C6 dit jaar in geen enkele race meer zal worden gebruikt." 

C6 blijft thuis

De beslissing om de C6 voor de rest van het seizoen thuis te laten was al genomen voor Verstappen van zich liet horen over de situatie. In eerste instantie zou de compound namelijk ook gebruikt gaan worden in Singapore én Las Vegas, maar Isola heeft een goede reden voor het afkappen van dat plan.

"Het komt doordat de banden in Singapore meer te verduren krijgen, en in Las Vegas is de temperatuur een factor om rekening mee te houden. Daardoor zou je graining kunnen krijgen, en daardoor was de C6 voor die races uiteindelijk geen optie meer." 

De keuze om de compound niet mee te nemen naar Las Vegas vraagt vooral om uitleg, weet Isola. Het zou onder koelere omstandigheden immers makkelijker moeten zijn om een zachte compound aan de praat te krijgen. "Dat is waar, maar aan de andere kant geldt ook: des te zachter de compound, des te makkelijker het is om in koude omstandigheden graining te krijgen."

"Wat graining betreft, dan beschadig je de band vooral in het eerste deel van een stint. Als de band net uit de bandenwarmers komt, is die weliswaar warm, maar nog niet helemaal op arbeidstemperatuur. De compound is dan nog wat fragiel en heeft minder mechanische weerstand. Als je de band in deze eerste fase beschadigt, kun je er daarna geen schone ronden meer mee rijden. In dat opzicht was het beter om bij C3, C4 en C5 te blijven."

'Niet oneens'

Toch was het gebruik van de C6 niet alleen maar negatief, benadrukt Isola. "Als we iets positiefs uit de bandenallocatie voor Baku willen halen, is het dat het in ieder geval de kwalificatie interessant heeft gemaakt. Sommige coureurs wilden de C5 (mediums in Baku, red.) gebruiken, anderen de C6. De C6 was qua pure performance nog steeds iets sneller, alleen niet veel. Een paar tienden per ronde. Wel sneller, maar ook lastiger te gebruiken." 

De topman van Pirelli kan zich dan ook wel voorstellen waar de frustratie bij Verstappen vandaan kwam. "We zijn ons er volledig van bewust dat de C5 en C6 momenteel heel dicht bij elkaar zitten. Voor volgend jaar willen we de delta tussen beide compounds groter maken, om echt een aparte positie voor de C6 te creëren."

"Dit jaar hebben we voor het eerst een C6 geïntroduceerd en daar hebben we van geleerd. We weten dat het verschil groter moet zijn als we de banden voor volgend jaar homologeren. Ik begrijp de opmerkingen van Max en die zijn niet heel anders dan wat wij zelf hebben geanalyseerd. Ik ben het in ieder geval niet met Max oneens."

Ook interessant:

Max Verstappen eindigde op de tweede plaats tijdens de Grand Prix van Singapore. Tim Coronel, Rudy van Buren en Joris Mosterdijk zagen dat een cruciale Red Bull-vraag met volmondig ja werd beantwoord, zo bespreken zij in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365.

Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Claim nu!

Praat mee!

x
Breaking Palou beschuldigt Brown van boycotten Red Bull-move in rechtszaak