Valtteri Bottas was de eerste coureur, die na een lange stint op de medium banden (35 ronden) plots een lekke band kreeg. Later in de race volgden George Russell (31 ronden op hard), Nicholas Latifi (31 ronden op hard) en Lando Norris (23 ronden op hard) nog. Daar zal Mario Isola, bandenbaas namens Pirelli, niet blij van zijn geworden. Hij kondigt dan ook een onderzoek aan. "De lekke banden gaan we onderzoeken", vertelt hij in gesprek met RacingNews365 en anderen. "Maar ik denk dat de oorzaak ligt bij de harde impacts met de kerbstones. Dat komt omdat we hier veel uitloopstroken met kerbstones waar de coureurs overheen gaan." "Het is namelijk geen geheim dat er eerder dit weekend schade was bij de coureurs aan hun vloer, chassis en voorvleugels. Om te begrijpen wat er is gebeurd, moeten we de banden terugsturen naar Milaan (naar het hoofdkantoor, red.) en ze onderzoeken. Er zitten wat sneetjes aan de zijkant, het zwakste deel van de band, dus dat moeten we begrijpen. "
Geen klapbanden
Alhoewel het natuurlijk niet fraai was dat de banden lek raakten, benadrukt de Italiaan dat het geen klapbanden waren. Een onderzoek is dan ook nog prima mogelijk. "De problemen kwamen weliswaar plotseling, maar waren niet meteen heel erg. De coureurs konden nog naar de pitstraat terug rijden om nieuwe banden te halen. Het was dus te controleren. De banden zijn in relatief goede conditie, ze zijn niet helemaal verwoest, dus we kunnen ze onderzoeken." "We gaan daarbij ook de andere banden van andere coureurs onderzoeken die ze gebruikten tijdens de race. Alonso vermeed bijvoorbeeld de kerbstones en zijn banden zijn nog steeds heel, dus we moeten begrijpen of dat de oorzaak was, of andere elementen er aan bijdroegen."
Niets is uitgesloten
Ondanks dat Isola een bruin vermoeden heeft over de oorzaak van de falende banden, wil hij niets uitsluiten en zal er sowieso een uitgebreid onderzoek komen op weg naar de Grand Prix van Saoedi-Arabië, die over twee weken wordt verreden in Jeddah. "We willen niets uitsluiten, dus daarom willen we alle vier lekke banden en de banden van andere coureurs onderzoeken. Zo kunnen we begrijpen wat er is gebeurd en kunnen we andere oorzaken uitsluiten. We kunnen dus niet uitsluiten dat het verschillende oorzaken zijn geweest." "We gaan kijken waar de sneden zitten en hoe deze eruit zien. Het is nu nog lastig, want we kunnen hier op het circuit alleen een visuele inspectie doen. We hebben hier geen materiaal voor een uitgebreid onderzoek", zo sluit de Italiaan af.
Meest gelezen