Normaal gezien kiest Pirelli ver voorafgaand aan een Formule 1-Grand Prix-weekend welke drie soorten droogweerbanden er mee worden genomen. Vervolgens mogen de Formule 1-teams aan de hand van die drie beschikbare bandensoorten dertien verschillende setjes banden kiezen voor tijdens het raceweekend Vanwege de coronacrisis gaat die procedure mogelijk (tijdelijk) de prullenbak in. Mocht het seizoen van start gaan, dan moet de Italiaanse bandenleverancier namelijk enorm veel banden produceren in een relatief kort tijdsbestek. "Ongeveer 35.000 banden in een periode van enkele maanden, terwijl we dat aantal normaal in een jaar tijd produceren", zo legt Pirelli-voorman Mario Isola uit in gesprek met Autosport . Normaal moeten de teams veertien weken voorafgaand aan een race hun bandenkeuze doorgeven, maar als de races elkaar het komende jaar in een moordend tempo opvolgen, dan is dat voor Pirelli mogelijk niet haalbaar. "Momenteel voeren we discussies met de teams, maar ik moet zeggen dat ze zich allemaal erg flexibel opstellen om zo een passende oplossing te vinden voor alle partijen . Een standaard samenstelling van de bandensets, die hetzelfde is voor elk team, behoort tot de mogelijkheden, zodat wij in korte tijd veel banden kunnen produceren." "Als het aan ons ligt laten we de bandenkeuze aan de teams, mits dat haalbaar is. Het hangt af van de hoeveelheid informatie die wij hebben over de aanstaande Grands Prix. Bovendien denk ik ook niet dat een standaard toewijzing van bandensets de strategische mogelijkheden van de teams zal beperken", aldus de Italiaan. Als de regels omtrent de toewijzing van bandensets veranderd moeten worden, dan moet daar overigens wel over gestemd worden door de Formule 1-teams. Een meerderheid, zes van de tien teams, moet in dat geval voor de wijziging stemmen. Wat een transfergeweld in de Formule 1! Wat betekenen deze transfers en waar ligt de toekomst van Sebastian Vettel? Dit en meer hoor je in de F1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen