Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli pakt problemen met 2019-banden aan

Pirelli komt de Formule 1-teams tegemoet en gaat aan de slag om de problemen die veel teams met de 2019-banden ondervinden te verhelpen.

De Formule 1-banden van 2019 verschillen wezenlijk met die van 2018. het loopvlak is 0,4 millimeter dunner geworden, wat de teams voor de nodige hoofdbrekens stelt. Het raamwerk waarin de banden optimaal presteren, ook wel de sweet spot genoemd, wordt minder makkelijk gevonden dan in voorgaande jaren. "Daar gaan we mee aan de slag. We willen dat raamwerk verbreden", aldus Pirelli-kopstuk Mario Isola. "In 2021 introduceren we 18-inch wielen, waarbij we voor de uitdaging staan banden te ontwikkelen die ook zonder bandenwarmers (die worden vanaf 2021 reglementair afgeschaft, red.) goed kunnen werken." "We ontwikkelen dus banden voor 2021, maar we zullen het zeker niet nalaten om de kennis die we gaandeweg opdoen waar mogelijk toe te passen op de banden voor 2020. We streven ernaar banden te ontwikkelen die voldoende grip genereren tussen de 20 en 120 graden Celcius." Ter vergelijking: het huidige raamwerk waarin de Pirelli-banden optimaal werken ligt tussen de 85 en 115 graden Celsius voor de zachtste band (C5) en tussen de 110 en 140 graden Celsius voor de hardste band (C1).

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie