Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli past banden aan voor circuits met nieuw asfalt

Om oververhitting van banden tegen te gaan op circuits met nieuw asfalt, ontwikkelt Pirelli speciale banden. Pirelli schaaft daarvoor 0,4 millimeter van de banden af.

Het 'verdunnen' van de banden gaat gepaard met een gewichtsafname van een kilo, iets waar teams weer rekening mee moeten houden bij het verdelen van de ballast van de auto. Pirelli heeft bij de FIA om goedkeuring gevraagd om voor Barcelona, Paul Ricard en Silverstone de banden een dunner loopvlak te geven. Op deze circuits ligt nieuw asfalt, waardoor de slijtage van de banden minder is en de warmte door de banden wordt vastgehouden.

De banden zijn vorig jaar al eens door Pirelli getest en goed bevonden: "De banden gaven in performance nauwelijks toe op de standaard banden. We hebben er niet voor gekozen om de banden standaard in te voeren, omdat je op de meeste circuits die 0,4 millimeter wel nodig hebt om de slijtage op te vangen. Maar op circuits met nieuw asfalt dus niet", aldus Mario Isola van Pirelli .

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"