Pirelli bracht vier prototype-compounds mee naar de Hungaroring, met het oog op 2026. Charles Leclerc en Franco Colapinto reden op de woensdag in een zogenaamde mule car, een oudere bolide die aangepast is om de reglementswijzigingen van komend jaar te testen. Het doel van de bandentest was om de nodige kilometers te maken en data te vergaren. Pirelli verloor echter kostbare tijd op de baan, nadat Colapinto al na 25 rondes hard de bandenstapel in vloog.
Pirelli-baas Mario Isola blikt terug op de deels geslaagde test in Hongarije: "Het waren twee nuttige dagen wat betreft het nemen van stappen in de ontwikkeling voor de bandencompounds van volgend seizoen. De Hungaroring is een veeleisende baan, door de vele langzame bochten en de energie die in de banden terecht komt op een baan zo kort als deze", zo laat Isola weten in een persbericht van Pirelli.
"Dat maakt het een uitdagende plek om de banden te testen, zeker voor degene die in 2026 gebruikt gaan worden. We hebben veel data verzameld, ook al is het jammer dat we de nodige meters verloren zijn doordat Colapinto van de baan af ging." Er is nog altijd weinig bekend over de oorzaak van de crash van de Argentijn, al sluit Isola wel één factor uit: "Het had niets met de banden te maken."
Pirelli gaat later dit jaar nog drie tests uitvoeren met de nieuwe Pirelli-banden, in respectievelijk Monza, Mugello en Mexico-Stad, waarna de nieuwe compounds op 15 december goedkeuring moeten krijgen om in 2026 gebruikt te worden.
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!