Het circuit in Hongarije is een bijzonder baantje. Het wordt soms weggezet als een Mickey Mouse-baantje, vanwege haar bochtige karakter. Op papier lijkt de snelheid daardoor laag, maar door de hoge downforce van Formule 1-wagens vliegen de coureurs aankomend weekend over het circuit. Men vergist zich volgens Pirelli-bandenbaas Mario Isola wel eens in de karakteristieken van het circuit. "De Hungaroring heeft veel snelle bochten die elkaar in hoog tempo opvolgen. Bovendien zijn er geen lange rechte stukken waarop de banden gekoeld kunnen worden en is het er vaak warm weer." Om die redenen kan het wel eens een bijzonder weekend worden met in de race verschillende strategieën, denkt Isola. "Daardoor vergt de Hungaroring meer van de banden dan men vooraf misschien denkt. Er zal dan ook wat bandenmanagement bij komen kijken, vooral op de zachte band." "Als resultaat daarvan is één strategie niet overduidelijk de beste strategie. Met verschillende opties, die allemaal ongeveer even snel zijn qua totale racetijd, zien we vaak strategisch prachtige races waarbij het eindresultaat lang onzeker blijft", aldus de Italiaan. Pirelli neemt aankomend weekend de harde C2-, de medium C3- en de zachte C4-banden mee naar Boedapest. Eerder dit jaar werden die banden al gebruikt tijdens de races in Bahrein, Imola en Frankrijk. Daar werden we inderdaad getrakteerd op razendspannende races, dus ook dit weekend kan het weer nagelbijten worden.
Meest gelezen