Het grote voordeel van een sprintrace, is dat de teams en organisatie alvast wat informatie op kunnen doen voor de Grand Prix op zondag. Zo hebben de teams in China alvast het een en ander kunnen leren over de levensduur van de banden op het Shanghai International Circuit. Om precies te zijn: dat de banden bijzonder moeilijk in leven te houden zijn.
Zo zagen we al iets gebeuren wat we niet veel zien in een sprintrace. Carlos Sainz moest zowaar een pitstop maken voor nieuwe banden. Intussen verloor Max Verstappen richting het einde enorm veel terrein ten opzichte van Oscar Piastri, omdat hij zijn banden moest sparen en ook George Russell leek het moeilijk te hebben.
Mario Isola, de motorsport-topman van bandenleverancier Pirelli, is dit uiteraard ook opgevallen. "De graining bij de linkervoorband is er nog steeds", zegt Isola tegenover onder andere RacingNews365. "En de slijtage van de mediumband ligt bij sommige teams vrij hoog. Het zat zelfs wel tegen de limiet aan. Daarom verwachten wij dat de beste strategie voor morgen een tweestopper zal zijn: medium, hard en hard. Niemand heeft nog gegevens over de harde band, maar we denken wel dat dit de beste aanpak is."
Nieuw asfalt
Een van de redenen dat het zo zwaar is voor de banden dit weekend, is omdat het circuit opnieuw geasfalteerd is. De grip is daardoor aanzienlijk beter - vandaar ook dat de tijden zoveel beter zijn dan vorig jaar - maar het zorgt er ook voor dat de banden het heel veel zwaarder hebben.
En daardoor is er zelfs een kans dat het niet bij een tweestopper blijft. "Ik hoorde mensen over een driestopper praten", erkent Isola. "Ik denk zelf niet dat dat handig is, maar het is mogelijk. Maar als je de banden goed managet en kijkt naar de verbetering van de baan, dan zou een tweestopper te doen moeten zijn. Je zou ook op de harde band kunnen beginnen, als je achteraan start om zo iets anders te doen, om zo de mediums voor het einde te bewaren. Hoe dan ook, de soft is geen goede optie. Niemand heeft informatie over de slijtage van de softs, maar op basis van de simulaties lijkt het geen goede optie te zijn voor de race."
Er zijn natuurlijk altijd factoren die het nog net even wat ingewikkelder kunnen maken. Zo kan de regen het plan verstoren, zoals we vorige week in Australië zagen. Of een safety car kan roet in het eten gooien, zoals vorig jaar in China gebeurde. Hoewel een safety car uiteraard onmogelijk te voorspellen is, lijkt het weer in ieder geval geen bepalende factor te spelen: de laatste voorspelling is dat het droog en grotendeels zonnig wordt.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!