Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli voorspelt meer inhaalacties in Formule 1

Het Formule 1 seizoen 2017 kende een dramatische afname van het aantal inhaalacties met bijna 50%. Een van de oorzaken daarvan waren de Pirelli-banden. Deze waren erg hard waardoor er nauwelijks verval in rondetijd was.

Het verschil tussen de Pirelli-banden van 2016 en 2017 was gigantisch. Daar waar in 2016 het rubber van de banden soms als sneeuw voor de zon verdween, waren de banden in 2017 niet kapot te krijgen. Voor 2018 valt Pirelli terug op zachtere type banden. Dit moet ervoor zorgen dat banden meer slijtage vertonen, er meer pitstops komen en er meer verschil in pitstopstrategie komt. Tevens worden de nieuwe hypersoft en superhard banden geïntroduceerd. De nieuwe banden van Pirelli moeten zorgen dat de rondetijden met dezelfde compound 1,5 seconde per ronde naar beneden gaan. Mario Isola van Pirelli legt uit dat de nieuwe bandenregels ook gunstig zijn voor de Formule 1. Pirelli hoeft niet langer drie opeenvolgende bandencompounds te selecteren. Voorheen moest het bijvoorbeeld de soft, medium en harde band meenemen. In 2018 mag Pirelli zelf drie compounds selecteren waarbij het bijvoorbeeld kan kiezen voor hypersoft, soft en hard. " We hebben een nieuw pakket aan banden waarbij we niet verplicht zijn om tijdens de meeste races de soft, supersoft en ultrasoft band te kiezen. We hebben een nieuwe mediumband die vergelijkbaar is qua hardheid met de soft van vorig jaar. Dat is zeker een optie voor veel circuits." " De range van hard tot supersoft is goed en we zetten in op twee stops per race, meer inhaalacties en wat meer slijtage", laat Isola aan RACER weten.

De nieuwe superhard compound wordt in principe niet gebruikt in 2018. Deze band dient als back-up. Pirelli wil deze band niet selecteren voor een Grand Prix weekend. " We zijn niet van plan om de super harde band dit jaar te gebruiken. De reden voor het toevoegen aan het bandengamma is dat we een escape hebben. Als we hem niet zouden homologeren, dan zouden we alle teams om toestemming moeten vragen om deze band te introduceren." Bij de fans kan wel verwarring optreden aangezien de nieuwe superhard band oranje wordt en de harde band blauw. De blauwe kleur is ook weggelegd voor de extreme regenbanden. Pirelli wil de kleur daarvan nog aanpassen. " Ons plan is om de kleur van de full wets donkerder te maken om een duidelijker verschil te maken ten opzichte van de harde band. De harde band krijgt de kleur ice blue en de regenband donkerblauw. Maar ik verwacht niet dat we ooit een race krijgen waarin beide banden tegelijkertijd worden gebruikt." " Ik kan het me niet voorstellen dat iemand van extreme regenbanden overstapt naar harde slicks!"

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden