Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Pirelli werkt aan nieuwe F1-band, speciaal voor stratencircuits

De GP van Monaco spannender maken, daar is de afgelopen week veel over gesproken nadat de race in het vorstendom uiterst saai verliep. Zijn zachtere banden de oplossing?

Pirelli
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De volledige top 10 eindigde de GP van Monaco zoals ze begon. Geen inhaalacties, in een treintje reden ze (na de bizarre crash bij de start) in de rondte. Max Verstappen gaf na de race aan dat hij zich eigenlijk had verveeld. Inhalen is immers haast niet te doen in Monaco. Maar wat kan er gedaan worden om de GP van Monaco toch spannend te maken? Onder meer wordt er naar de banden gekeken. George Russell opperde dat bijvoorbeeld alleen op de softs moet worden gereden in Monaco.

"Ik heb het voorstel gehoord en ik heb George erover gesproken", zegt Mario Isola tegen Motorsport. De F1-baas van bandenleverancier Pirelli is er echter niet van overtuigd. “Ik denk dat we de teams kunnen vragen om een simulatie te maken en te kijken wat er gebeurt. Maar in 2018, toen ze op zachtere banden reden als ik het me goed herinner, reden ze acht seconden langzamer dan het potentieel van de banden. Een Formule 2-tempo."

Alleen op softs rijden in Monaco zorgt volgens Isola niet direct voor meer pitstops en dus meer actie op de baan. Isola denkt dat coureurs dan juist nog meer hun voet van het gaspedaal gaan halen om hun banden te sparen. "Het probleem in Monaco is dat je niet kunt inhalen, dus je kunt 2, 3 of 4 seconden per ronde vertragen en niemand kan je voorbij."

Wat ziet Isola dan als de oplossing voor Monaco? "Een breder circuit, maar je kunt geen gebouwen vernietigen in Monaco. Het is een unieke race waar eigenlijk alles al op zaterdag wordt beslist tijdens de kwalificatie, tenzij er iets onvoorspelbaars of vreemds gebeurt. Maar voor de rest van de stratencircuits, als we naar nog zachtere banden gaan, kunnen we misschien de aanpak van de race een beetje veranderen en een tweestopstrategie hanteren waar we er normaal één hebben. Voor Miami en Las Vegas is dat mogelijk. Maar voor Monaco denk ik eerlijk gezegd dat we weinig kunnen doen."

Isola geeft aan dat Pirelli na een bandentest op circuit Paul Ricard deze week nagenoeg klaar is met de productie van de nieuwe banden voor volgend jaar. Deze moeten oververhitting tegengaan. Speciaal voor stratencircuits wordt er ook een nog zachtere band aan de reeds bestaande compounds toegevoegd. “Het idee is om een nieuwe C6-compound te introduceren. Een zachtere band omdat we op de kalender steeds meer stratencircuits hebben en we zachtere compounds nodig hebben."

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training