De afgelopen races stonden in veel gevallen in het teken van natte omstandigheden, en de start van de Grand Prix van België werd zelfs uitgesteld door de hevige regenval in de Belgische Ardennen. De keuze van de wedstrijdleiding zorgde echter ook voor ophef, want niet iedereen kon zich vinden in het besluit om de start ruim een uur uit te stellen. Want waar hebben we regenbanden voor, als de coureurs niet de kans krijgen ze te gebruiken?
Toch verschafte de situatie op Spa-Francorchamps wel een antwoord op drie vragen, want de bedoelde oplossing is in dit geval onderdeel van het probleem. Sinds de introductie van de ground effect-auto's in 2022 worden de full wet-banden immers amper gebruikt, en die paar keren dat ze wél uit de kasten werden getrokken, bleek toch al snel waarom dat dus bijna nooit gebeurt.
De huidige auto's veroorzaken namelijk een hoop spray, waardoor de zichtbaarheid op de baan flink afneemt en het juist gevaarlijker wordt om te racen. De full wets voeren door een dieper profiel meer water af dan intermediates, maar door het grondeffect van de auto's is het alsnog niet genoeg om veilig te racen. Dat is ook de reden dat de wedstrijdleiding in België koos voor een afwachtende strategie, in plaats van voor een aanvallende mét full wet-banden.
Maar de vraag blijft: hoe moet men nu verder? Met regenbanden die niet werken wordt het immers een lastig verhaal om in de regen te gaan racen, maar Pirelli-topman Mario Isola laat in gesprek met RacingNews365 wel weten dat de bandenfabrikant er druk mee bezig is. "In Spa wisten we al dat de full wets niet gebruikt zouden worden, omdat het een circuit is waar sommige delen gewoon op hoge snelheid aangevlogen worden en dat maakt het gevaarlijk. Niemand wil ook maar enig risico nemen voor de coureurs."
"Het probleem is ook, als ik bijvoorbeeld naar de race op Silverstone kijk, dat de intermediates wel goed werken onder de natte omstandigheden, maar dat het zicht nog altijd niet goed genoeg is. En het is onmogelijk om nog iets aan die situatie te veranderen voor dit jaar, omdat deze auto's bepaalde karakteristieken hebben waardoor gewoon veel meer spray afkomstig is van de vloer en de diffuser. Dat kan je nu niet meer veranderen."
Anderen bekeken ook:
Oplossing op komst?
Voor dit jaar hoeven de coureurs dus geen oplossing meer te verwachten, maar Isola laat wel weten dat Pirelli druk bezig is met ideeën voor 2026. "De auto's zullen anders zijn volgend jaar. In eerste instantie moeten we begrijpen hoeveel spray er van die auto's af zal komen, en hoeveel spray er afkomstig zal zijn van de banden. De banden zullen volgend jaar ook iets smaller zijn, dus misschien zorgt dat ook voor iets minder spray."
"Maar ik weet niet honderd procent zeker dat we die full wet-banden nog een keer gaan gebruiken (dit seizoen, red.). Het is wel duidelijk dat de hoeveelheid spray van die banden ontzettend flink is, en dat zorgt echt voor beperkte zichtbaarheid. Over het algemeen zien we dat, als je een bepaalde hoeveelheid water op het circuit hebt, net op de kruising tussen intermediates en full wets, het tijd is om de sessie af te breken met een rode vlag."
Ook interessant:
Max Verstappen werkte een zeer teleurstellend weekend af in Hongarije. Hij eindigde nog wel in de punten, maar het is de vraag of hij dit jaar nog een race gaat winnen. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!