De Formule 1 komt sinds 2016 in Azerbeidzjan en deed dat altijd in de eerste helft van het jaar. In 2016, 2017, 2021 en 2022 vond de GP plaats in juni plaats, terwijl de race in hoofdstad Bakoe ook drie keer in april werd verreden: in 2018, 2019 en 2023. Maar dit jaar is alles anders, want de Grand Prix van Azerbeidzjan is een double-header geworden met de race in Singapore. Dat heeft alles te maken met een kalender die logistiek gezien logischer in elkaar zit.
Voor de teams heeft het ook de nodige uitdagingen. "Omdat het circuit normaal gesproken open is voor stadsverkeer, is de baanevolutie een belangrijke factor om rekening mee te houden bij het evalueren van de performance." Daarnaast wijst de bandenleverancier op de andere weersomstandigheden.
"Meestal is het behoorlijk warm in september, met temperaturen die zeker hoger liggen dan in april. Bovendien kan de baantemperatuur aanzienlijk veranderen, afhankelijk van welke delen in de zon liggen of in de schaduw van de omringende gebouwen. Dat is vooral zo in het deel dat door de oude stad loopt." Tot slot wijst Pirelli op nóg een uitdaging: de wind. "Die kan de besturing van de auto's verstoren en de coureurs vanuit verschillende richtingen verrassen, omdat de wind wordt geleid door de hoge gebouwen in de stad."
Ook interessant:
Kan Red Bull terugslaan in Azerbeidzjan na een dramatische GP van Italië? En wat kunnen McLaren en Ferrari laten zien, die er toch duidelijk beter voor lijken te staan? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een nieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!