Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Pirelli wijst op uitdagingen in Bakoe, vooral temperatuur speelt opvallende rol

Ronde 17 van 24 van het Formule 1-wereldkampioenschap staat voor de deur en dat brengt ons in Bakoe, Azerbeidzjan. Maar we zijn hier in een heel ander jaargetijde dan in andere jaren het geval was en dat brengt uitdagingen met zich mee, ziet bandenleverancier Pirelli.

Verstappen Baku 2023
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Formule 1 komt sinds 2016 in Azerbeidzjan en deed dat altijd in de eerste helft van het jaar. In 2016, 2017, 2021 en 2022 vond de GP plaats in juni plaats, terwijl de race in hoofdstad Bakoe ook drie keer in april werd verreden: in 2018, 2019 en 2023. Maar dit jaar is alles anders, want de Grand Prix van Azerbeidzjan is een double-header geworden met de race in Singapore. Dat heeft alles te maken met een kalender die logistiek gezien logischer in elkaar zit.

Voor de teams heeft het ook de nodige uitdagingen. "Omdat het circuit normaal gesproken open is voor stadsverkeer, is de baanevolutie een belangrijke factor om rekening mee te houden bij het evalueren van de performance." Daarnaast wijst de bandenleverancier op de andere weersomstandigheden.

"Meestal is het behoorlijk warm in september, met temperaturen die zeker hoger liggen dan in april. Bovendien kan de baantemperatuur aanzienlijk veranderen, afhankelijk van welke delen in de zon liggen of in de schaduw van de omringende gebouwen. Dat is vooral zo in het deel dat door de oude stad loopt." Tot slot wijst Pirelli op nóg een uitdaging: de wind. "Die kan de besturing van de auto's verstoren en de coureurs vanuit verschillende richtingen verrassen, omdat de wind wordt geleid door de hoge gebouwen in de stad."

Ook interessant:

Kan Red Bull terugslaan in Azerbeidzjan na een dramatische GP van Italië? En wat kunnen McLaren en Ferrari laten zien, die er toch duidelijk beter voor lijken te staan? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een nieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

Bekijk je de podcast liever als video? Dat kan hier!

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x