Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli wil bandenslijtage terugbrengen op oude niveau

In de meeste Grands Prix kunnen de Formule 1-coureurs eenvoudig overleven door één pitstop te maken. Het rubber waarover zij beschikken gaat lang genoeg mee om slechts éénmaal te worden vervangen. Voorheen lag de bandenslijtage een stuk hoger en was vooral de 'drop-off' radicaler.

Met de 'drop-off' wordt de mate waarin banden slijten bedoeld. Tegenwoordig slijt het rubber zeer geleidelijk, in de eerste jaren dat Pirelli leverancier was ging dat een stuk onvoorspelbaarder. RaceFans.net analyseerde dat er in de Spaanse Grand Prix van 2011 drie keer zoveel pitstops (!) werden gemaakt als het geval was in de editie van zeven jaar later. "We houden de mate waarop de banden slijten goed in de gaten", laat Pirelli-baas Mario Isola aan hetzelfde medium als dat de analyse deed, weten. "Verschillende aspecten worden op tafel gelegd en aan de hand daarvan kunnen we inschatten of er een bepaalde manier mogelijk is. Anno 2018 is de bandenslijtage erg hoog, de teams weten er echter veel beter mee om te springen dan vroeger het geval was."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris